גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
פרופיל
נועה^המעלפת
שלח הודעה
בלוגים אחרונים
כותרת בלוג
בַּחֹרֶף - קֹר
בית סבתא - חצר ילדותי
סיפור החיים שלי
שיר רומנטי :D
 

קהילות - משחקי תפקידים > סיפורים

עלילתה של זינה


2/25/2008
 הדמות מבוססת, כמו וונדר וומן, על הסיפור המיתולוגי של בנות האמזון הלוחמות, כאשר זינה אינה בת אמזון במקור, אך נתפשת ככזו בשל כוחה ורוח לחימתה.
דירוג מאמר
צפיות: 7848

לבוש ואביזרים

זינה לובשת באופן קבוע את אותם מדים של "הנסיכה הלוחמת", אותם פושטת רק לצורך רחצה (משותפת עם גבריאל) או כשצריכה להשילם כדי להתחפש לאישה "רגילה" כדי להסוות זהותה וכך להכות ברעים למען נזקקים מרומים ולחשוף את מלאכותיות ההבניה המגדרית Morreale,1998:4)). תלבושתה כוללת חצאית מיני מעור בצבע שחור, מגפיים גבוהות שחורות, חזיית ברונזה חושפנית. לידיה צמידי עור שחורים ארוכים. שיערה ארוך ופזור עם פוני הנושק למצחה. על ירכה מונח לו כלי נשקה, הצ'אקרם, שהוא דיסק עשוי ברזל קהה הנועד לשמש בתפקיד בומרנג, אשר מסוגל לחתוך ולפגוע בעצמים ולחזור מיד חזרה לידיה של זינה. מאחורי גבה מופיעה החרב של זינה, המשמשת אותה לקרבות והגנה.

בניתוח לבושה ואביזריה של זינה נראה כי ישנה התפתחות משמעותית מן גיבורת העל וונדר וומן. כעת הגיבורה זינה אינה רק מתגוננת וחסרת אמצעי התקפה, אלא כעת לגיבורת העל זינה ישנם כלי נשק שנועדו ומשמשים אותה לתקיפה והגנה יחדיו. כעת יש באפשרותה ליזום ולתקוף בעזרת אביזרים, בנוסף על גופה. כלי נשקה של זינה אינם מהווים תכשיטים, אלא להם מטרה אחת: לחימה. לזינה יש כוחות רבים הנובעים ממנה, כלומר מגופה (ולא מחגורתה, כפי שקיים אצל וונדר וומן). כך מבטלת זינה את הדיכוטומיה שכוננה וונדר וומן בין אישה חזקה וחלשה תוך החלפת הזהויות ומציגה אמביוולנטיות וסדר חדש: הדיכוטומיות מאוחדות בדמות אחת. לכן זינה תיחשב כחתרנית היוצאת כנגד תפישת העולם הדיכוטומית, כפי שדורש הפמניזם הפוסט מודרני. ל-זינה ישנו הצ'אקרם בצורת דיסק עגול, אותו הפסיכואנליטים יפרשו כמסמל את איבר המין הנשי, אשר נבנה במיוחד כעגול ולא בצורת בומרנג (צורת פרסה), למרות שזה תפקידו. באותו אופן יטענו כי החרב שתלויה לזינה בגבה מסמלת את איבר המין הגברי, הפאלוס, אותו העניקו היוצרים לזינה. כך נראה כי ישנה הצגה דואלית של זינה המלכדת בתוכה את שני המינים.

אך למרות ייצוג חתרני זה יטענו אותם פסיכואנליטים כי לבושה של זינה, לעומת אביזריה, הוא סטריאוטיפי הגמוני. זינה לובשת בגדים חושפי חלקי גוף רבים, אשר נועדו לשם מבטו המכפיף של הגבר (והאישה). כך מציגים את דמותה של זינה כאובייקט מיני הלבושה בבגדי נשים סטריאוטיפים למדיי: חצאית מיני, חזייה ואף צמידים לידיה, תוך שילוב בגדי העור השחורים המרמזים על סאדו- מזוכיזם ואלימות, ע"פ הסכימות שהובנו בראשנו ע"י המדיה.


סביבתה של זינה ויחסה כלפיה

זינה, הנסיכה הלוחמת, עוברת מסעות ברחבי העולם המיתולוגי, התנ"כי ועד למודרני, כשלצידה מופיעה גבריאל (רנה אוקונר). גבריאל היא משוררת מעודנת אשר מאסה בחיי השגרה והצליחה לשכנע את זינה להצטרף למסעה, תוך שהיא מקפידה לתעד אותם במגילתה ובין היתר, עוזרת לזינה להלחם נגד הרעים ונגד הרוע הפנימי של זינה השוכן בתוכה ומבקש לצאת ולזרוע הרס, כפי שעשה בעבר.

הסביבה היותר רחבה של זינה - גבריאל תחשוף לפנינו עולם גברי המקיף אותן, בו כמעט ולא קיימות נשים בפריים, אלא כרקע בלבד, בתפקיד רעיות ואמהות, או כמרשעות המובילות לאסון, כפי שקיים בסדרה "וונדר וומן" וכפי שנשים הוצגו מאז ומתמיד בדיכוטומיה זו (אוסטרוביץ, 1996: 30).

הצגה זו תיתפש כלגיטימית, בתירוץ כי מדובר בתקופה מיתולוגית בה הנשים הודרו לתחומי הבית, לספירה הפרטית, לעומת הגברים אשר כבשו את הספירה הציבורית ולכן לא מוצגות בפריים, אך הרצוג (1993: 26-35) תטען כנגד כי הדבר אינו נכון: הנשים, כגברים, בתקופה זו פעלו בשתי הספירות יחדיו.

 

נראה כי ישנה התפתחות בהצגת גיבורות העל, כאשר בקדמת הפריים מופיעות כעת שתי נשים, אשר סביבן נלחמים הגברים כרקע לסיפורן המשותף.  אם נבדוק את הנתונים על מספר הנשים המוצגות בפריים בשנות ה- 90 בתוכניות הפריים-טיים, ע"פ ,signorielli נראה כי אכן ישנה עלייה: בשנות ה- 70 הוצגו בממוצע 28% נשים בפריים לעומת שנות ה- 90 בהם מוצגות כ- 39% נשים (רובן בז'אנר הסידקום והכי פחות באקשן- הרפתקאות, אשר נשאר עקבי). לכן, נראה כי ישנה התפתחות חיובית, אך עדיין אינה שלמה ונכונה ביחס למציאות בה יחס הנשים הוא מעל 50% (51.2% ע"פ signorielli). נראה גם כי ההתפתחות שנויה במחלוקת, כיוון שמצד אחד הגילאים בין הנשים לגברים הושוו והנשים אינן מוצגות כצעירות יותר, כפי שטוענת signorielli, אך מצד שני הדמויות נהיו צעירות יותר ופחות ייצוג קיים לגילאים מבוגרים יותר.

בסביבתן של זינה וגבריאל נראה כי אין הגברים שורדים לצידן מעל פרק אחד. כל גבר שהוצג לצד הזוג, זינה וגבריאל, נרצח, נהרג או נעלם לאחר פרק אחד ולא שב עוד, מלבד דמות אחת שנויה במחלוקת בשם ג'וקסר (טד ראימי) אשר שרד 5 עונות ב 39 פרקים (Futoran, 2001:1). ג'וקסר מוצג כגבר חלש ומבולבל הרוצה להיות גיבור. ע"פ שמו והצגתו נראה כי תפקידו הוא להיות הג'וקר, כלומר ליצן החצר, האתנחתא הקומית של הסדרה, אך בניתוחים מעמיקים יותר מתברר כי דמותו מוצגת כאדם החולה בתסמונת אספרגר (Asperger’s Syndrome) המופיעה כצורה של אוטיזם אשר מתבטא בחוסר הבנה של הנורמות והחוקים החברתיים, ביחד עם קורדינציה חלשה. הדבר מוביל לקושי לרכוש חברים.

 

בסיפור, נראה כי זינה מבינה את בעייתו של ג'וקסר ומתייחסת אליו כאל אדם בעל מגבלות, תוך כיבודו, למרות שלרוב מציק לה ולגבריאל ומפריע בדרכם (Carper, 1997). תיאוריה נוספת טוענת כי תפקידו של ג'וקסר היא לחזק את הסאב- טקסט הלסבי הקיים בסיפור (ראה 3.4). הטענה היא כי בזכות ג'וקסר אין צורך בגבר קבוע אחר בסדרה. גבר זה מוגבל ולכן לא ימשוך את הזוג מינית. בנוסף, הוא מעודד את הטקסט הסמוי הלסבי בזכות ההערות והרמיזות שמפיץ ביחס לזוג ולאהבתן ההדדית. כמו כן ג'וקסר מסית את תשומת לב הנשים מגברים בסביבתן, כיוון שהן צריכות להתעסק בלהצילו מן הגברים ולהקריב למענו. (Futoran, 2001).

הנרטיב והאידיאולוגיה מאחוריו

 

סיפורה של זינה עוסק במסעה של אישה חזקה (אמזונה) אשר הפכה עורה ו"חזרה בתשובה" לעולם הטוב לאחר שהייתה שבוייה בעולם הרשע, בהנחייתו האדיבה של אל המלחמה. מטרתה שהציבה לעצמה היא להלחם למען הנזקקים, למען הצדק ולמען חירות הפרט וקניינו, תוך שימוש באלימות כאמצעי לגיטימי לפתרון בעיות. לצידה גבריאל אשר מאסה בחייה המסורתיים הפטריאכלים בכפרה.

מן הנרטיב באופן כללי נוכל לראות כי לפנינו שוב מופיעה אישה מחוץ לביתה, נעה בספירה הציבורית. על כך ישמח הפמניזם הסוציולוגי, אך בניתוח יותר מעמיק של הנרטיב, בו נשאל למהותה ומטרותיה של זינה, נראה כי הצגה זו היא כסות. זינה לוחמת למען התמימים וחלשים מתוך כוונות אמוציונליות בלבד ללא כל רציונליות. לכן, נראה כי האישה שוב מוצגת כפועלת בשם הרגש והיחסים האישיים כחלק מתחום הספירה הפרטית המנוכסת לנשים. נראה כי ההבניה שנעשתה בתרבותנו, כי האישה פועלת בשם הרגש לעומת גבר רציונלי, משועתקת גם בטקסט טלוויזיוני זה.

ההצגה הכללית בסדרה "זינה הנסיכה הלוחמת" נובעת מתוך כוונה ליצור טקסט פוליסמי, הניתן לקריאה שונה בשל אי יציבות הטקסט (פיסק, 1986). מטרת הפוליסמיות היא להפוך את הטקסט לפופולרי, ופופולריות בחברתנו נמדדת ברייטינג, המתורגם לייצור הון כספי רב. לכן יטענו הניאו- מרקסיסטים כי הטקסט הפוליסמי נועד למטרות קפיטליסטיות של הצבר הון.

את הפוליסמיות הזו נראה כחיובית, כיוון שארצה לטעון כי ההתפתחות של גיבורות העל היא חיובית במישור של תפישת העולם הדיכוטומית, כפי שכבר הצגתי באספקטים שונים. כך נראה כי מעולם דיכוטומי בסדרה "וונדר וומן" נעבור להצגת עולם שובר מוסכמות ודיכוטומיות מתאחדות סביב דמות אחת, זינה. כבר מעצם קטלוג הסדרה כז'אנר אקשן- פנטזיה, מוצגת לפנינו דיכוטומיה מאוחדת: ז'אנר האקשן נתפש כז'אנר גברי, ולעומתו הפנטזיה נתפשת כנשית.

הגיבורה זינה מאגדת בתוכה גם רוע וגם טוב ולכן שוב דיכוטומיות מחוברות. התואר שניתן לזינה (נסיכה לוחמת) מאגד בתוכו גם כן שני עולמות: נסיכה נתפשת כנשית, חלשה ונערית לעומת לוחמת הנתפש כמהות גברית, בוגרת וכוחנית.

לבושה ואביזריה של זינה גם כן מאגדים יחדיו גבר ואישה (ראה לעיל). הנרטיב עצמו מציג לפנינו סאב- טקסטים לסביים נחבאים בין שתי הדמויות, זינה וגבריאל העצמאיות, מתוך עולם גברי פטריאכלי. את הסאב טקסטים הלסביים אתרי האינטרנט היו הראשונים לגלות, כפי שטוענת ליז פרידמן, אחת המפיקות על הסט ולסבית מוצהרת. היא טוענת כי האינטרנט דחף אותם להוסיף סאב טקסטים כאלו, כאשר בתחילה לא היו מודעים לכך ולא התכוונו לזה (Kort, 1999: 1, 6).

בפרקים רבים נראה את זינה וגבריאל חוות אינטימיות: הן ישנות באותה שמיכה, מתרחצות יחדיו ומציגות חיבה כמו חיבוקים, נשיקות ומשתתפות בדמעות ושמחה יחדיו, יחד עם הצהרות אהבה. הדבר שיפה ומיוחד בהצגה זו הוא שהזוג לא מדבר על הנושא הזה, כמו איך זה להיות יחד מאותו מגדר, אלא הן מקבלות את זה כטבעי וממשיכות הלאה. הדבר מלמד שזה נכון ובסדר להיות שתי נשים קרובות כ"כ, דבר שעד כה הוצג רק בחבורות הגברים השונות בקולנוע וטלוויזיה.

ההצגה של דמויות לסביות והומואים עד כה בטלוויזיה הייתה סטריאוטיפית: בלתי נראים, קורבנות או שטניים (Helford,2000:140). נראה כי ישנה התפתחות בשנות ה- 90 בדמויות ההומואים ולסביות (כמו בסדרות "אלן", NYPD ו"חברים"). לכן, שוב ישנה שבירת הדיכוטומיה בזוגיות ההטרוסקסואלית, אך ישנה בכל זאת בעיה בהצגה זו: הסדרה עדיין מבוססת על הפרדיגמה ההטרוסקסואלית, כיוון שהגאים מוצגים כסאב- טקסט בלבד לצורך פופולריות ואינו מציג את הטקסט הלסבי כברור וחשוף עד הפרק האחרון בסידרה, שלא חושף את היחסים בין הזוג, ונשאר כסאב טקסט בלבד. ((Helford:142. כך נראה שוב הדרה של הגאים מן התרבות, כאשר יש לטעון להכחדה סימבולית ((Tuchman, 1978 של הומואים ולסביות, אשר התפתחה מאי הצגתם כלל (וונדר וומן) לתיוגם כסאב- תרבות בלבד.

 

בנוסף נראה כי אין כל התפתחות עם הדרת השחורים מן מרכז הנרטיב. בסדרה כמעט ואין דמויות שחורות ואם ישנן, הן שוליות ונמצאות כרקע בלבד, יחד עם ההצגה המעוותת כי האלימות היא לגיטימית לפתרון בעיות שונות, כך שזינה הפכה להיות השופטת והמוציאה לפועל, כפי שמציגה לנו Pecora ( 68-77 :1992) כפי שמתרחש בסרטים וסדרות על גיבורי על שונים.

תכונות הגיבורה

דמותה של זינה מוצגת ככוחנית וחזקה מאוד לעומת בת זוגתה גבריאל, אשר התפתחה ממשוררת שברירית לאמנית לחימה במקלות. התפתחות שהפסיכואנליטים יטענו כמזיקה, כיוון שהעניקו לגבריאל פאלוס חלופי למנוע את חרדת הצופים הגברים (מן חרדת הסירוס).

הזוג, זינה וגבריאל, מציגות מערכת יחסים לסבית של אישה גברית ואישה נשית (Butch/Femme). זינה מוצגת כגברית: חזקה, גבוהה, טון קולה נמוך ופחות מלודי משל גבריאל, עמידתה והליכתה יותר אגרסיביים- גבריים. לעומתה גבריאל נמוכה יותר, חלשה יותר, טון קולה מלודי, מציג רגש ופגיעות והמראה הכללי שלה יותר רך ועדין משל זינה. כך גם הדיכוטומיות בצבעים: זינה חשוכה יותר (בגדיה שחורים, שערה שחור ומייק אפ מכהה) לעומת גבריאל המוארת (מייק אפ ורוד יותר, בלונדינית, לבושה בצבעים קרים). Helford:146-152)). הצבעים בתרבותנו קשורים לסימול תכונות האדם: השחור קשור לאלימות ורוע לעומת בהירות המסמלת טוב, טהור וחינני. כך נראה כי הדיכוטומיות הבסיסיות נשארו בעינן בסדרה, אך ג'ודית באטלר (1990Butler: ) תטען כי הצגתה של זינה כאישה (ביולוגית), אך גברית (תרבותית), כפי שטענתי, היא הצגה חתרנית, כיוון שזינה חושפת את מלאכותיות המגדר והצגתו כפרפורמטיבי ולא טבעי. הדבר נעשה בעיקר בזכות הפארודיה בסדרה, בה רואה באטלר כשיטה הטובה ביותר לחתרנות מגדרית, החושפת את ההבניה הנשית. הדבר מתבטא בצורה הברורה ביותר בפרקים בהם זינה צריכה להתחפש לאישה "רגילה" לשם פתרון תעלומה (ראו: Morreale: 4-6).

ארצה לבדוק גם את תכונת זינה, כפי שמשתמעת מן הטקסט, כיצד מוצגת והאם, לפיכך, היא פמיניסטית, ע"פ מחקרה של ארזי (1998).  בציר התכונות בין אגרסיביות לפסיביות הייתי ממקם את זינה כאסרטיבית עד אגרסיבית, כאשר בציר השני שבין ארטופיליה לארטופוביה נראה כי זינה, בזכות המחזרים הרבים שהיו לה בהיסטוריה הגברית העשירה שלה וע"פ הסאב- טקסט הלסבי בו מוצגות מחוות רומנטיות רבות בין זינה וגבריאל, נראה כי לא קשה להניח את זינה בצד הארוטופילי, אשר מוגדר כמייצג הקצה הליברלי יותר של הביטוי המיני האנושי (ארזי: 22). קשר מובהק נוסף הוא ה"מחויבות לעבודה", המתבטאת בהשוואת ה"כוח" בין המינים. כך זינה יצאה לתחום הספירה הציבורית תוך מחויבות לפיתוח כוחה הנשי.

לפיכך, נוכל לטעון כי זינה, כפי שמוצגת בטקסט הטלוויזיוני, היא פמניסטית: מחויבת למימוש עצמי כישות אנושית, דורשת שיוויון בין המינים לרוחב החוויה החברתית ולוקחת אחריות אישית לביסוס ריבונותה של האישה על חייה ועל גופה (ארזי: 21).

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
תוכן דירוג תאריך שם
 
כל הכבוד !! ‏25/‏02/‏2008 hit man
 
ניתוח מעניין ! ‏26/‏02/‏2008 הפיה הטובה
 
כל הכבוד!!! ‏26/‏02/‏2008 misent
 
פנטסטי! ‏27/‏02/‏2008 שדוו
 
ראי הערות. ‏05/‏03/‏2008 קורלון לארתיאן
 
‏10/‏06/‏2008 Sulinary
 
ארוך!!!!! ‏24/‏08/‏2008 הנקוק
 
כל הכבוד על ההשקעה המרובה ‏06/‏06/‏2009 SuriSlit
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 11 תגובות
 
‏25/‏02/‏2008 20:47  מאת: XoLiki
...יפה מאוד
כל הכבוד על כול העבודה הקשה
אהבתי מאוד!
‏26/‏02/‏2008 16:53  מאת: הפיה הטובה
שאלה -
לא הבנתי איך יש התפתחות בלבוש בין זינה לוונדר וומן, הרי זינה היא דמות מתקופה מוקדמת יותר מוונדר וומן לא?
‏26/‏02/‏2008 16:54  מאת: סייחה כסופה
יפה אבל
עדין חסרים כמה פרטים
תוסיפי.. אבל חוץ מזה מאוד יפה :)
‏26/‏02/‏2008 16:55  מאת: זינה^הנסיכה^הלוחמת
לפיה טובה
לא וונדר וומן יצא לפני זינה
והלבוש הומצא דרך הלבוש של וונדר וומן
והם שינו כמה פרטים בלבוש
‏26/‏02/‏2008 18:07  מאת: הפיה הטובה
אה.. חשבתי שהתכוונת
לדמות עצמה ולא למתי שודרה התכנית..
טעות שלי :) ניתוח מאוד מעניין..
אהבתי את התכנית למרות שלקראת סופה הפכה ליותר ויותר מופרכת ומוזרה אבל העונות הראשונות היו אחלה.. ואין על ארס אל המלחמה :)
‏26/‏02/‏2008 22:44  מאת: misent
באמת כל הכבוד
חתיכת השקעה הולכת פה.
אני מאוד שמח לראות את הניתוח המעניין הזה.
‏27/‏02/‏2008 19:47  מאת: שדוו
מדהים!
‏27/‏02/‏2008 19:48  מאת: שדוו
סליחה המחשב המעפן שלי מחק לי אתהתגובה!
אני כשהייתי יותר צעיר ראיתי את זה.
הניתוח ממש ממש מעניין.
ההשקעה מרובה!
100%!
את מקבלת!
‏05/‏03/‏2008 06:35  מאת: קורלון לארתיאן
את עדיין צריכה לכתוב
מי באמת כתב את זה
ואז זה יהיה מצויין.
בינינו,אני בטוח שלא את כתבת את זה....
‏09/‏03/‏2008 13:13  מאת: ZiNA
לקורלון לארתיאן
אתה טועה
אני אספתי מקורות נכון
אבל אני כתבתי כאן את הרוב
אני הייתי רואה את הסידרה הזאת כל יום
ועל תגיד דברים שגואים שהם נכונים זה עשוי להרגיז
‏09/‏03/‏2008 13:15  מאת: ZiNA
אופס
התבלבלתי
"ועל תגיד דברים שגואים שהם נכונים=ועל תגיד דברים שגואים שהם לא נכונים.. :)
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות