גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

דב''שים


10.7.2011
איך לתפעל את הדב"שים בהצלחה.
נכתב ע"י פינגו.

דירוג מאמר
צפיות: 7488

דב"שים.

 

איך לתפעל את הדב"שים בהצלחה?

 

בכל משחקי התפקידים למיניהם ישנם דב"שים – דמויות בלי שחקן. מנחה המשחק אחראי עליהן, והן מסתובבות סביב השחקנים. הן יופיעו באירועים שוליים, למשך כל המשחק, או אפילו רק משמיעת סיפורים עליהם. הן שאר היצורים בעולם בו המשחק מתנהל.

אבל איך יוצרים דב"שים מעניינים? איך גורמים להם להתנהג כך שייצרו אוירה טובה, שתשפיע גם על השחקנים בתיאור המהלכים, והחייאת המשחק (לגרום לשחקנים לחיות את המשחק, ולא רק לזרוק קוביות ולחשב חישובים)?

הנה סקירה קצרה על מהות הדב"שים. לאחר שנבחן את התפקידים המרכזיים של דב"ש, נוכל להכניס אותם במקומות הנכונים.

 

ובכן, אין ממש תרופת פלא. אבל סוד ההצלחה טמון בתיאור הדב"ש, באופיו, ובתגובתו למה שקורא סביבו. אפשר לחלק את הדב"שים לאין ספור סוגים. כל אחד ממציא דב"ש שונה, עם סיפור חיים שונה, כשרונות והנאות שונות, ולבוש שונה. אבל את הדב"שים במהות, אפשר לחלק לחמישה סוגים בסיסיים. 

 

החבר של השחקנים.

 

דב"שים שמצטרפים אל השחקנים, יקלו על המנחה בניווט המשחק כפי רצונו,

ויממשו את העלילה בדיוק כמו שהמנחה מעוניין, כביכול בלי "ידיעתם".

לעלילה טובה מומלץ לצרף דב"ש אחד או יותר,  שיצטרף אל השחקנים

למשימה או למסע. הצטרפותו למסע יכולה לנבוע מסיבות שונות ומשונות, והוא לא חייב להתלוות לכל המסע. אפשר שהוא ילווה אותם עד נקודה מסוימת,  אפשר שהוא ישנה את דעתו באמצע ויפרוש, שהוא יבגוד בשחקנים בנקודה מסוימת במשחק, או שהוא ייהרג באמצע המסע.

(הרג של דב"ש שעוזר לשחקנים יכול להועיל בהוספת מתח למשחק – כאשר השחקנים מבינים שהם נכנסים לפעולות מסוכנות, ומתנהגים ביתר זהירות).

 

הדב"ש שמתלווה אל השחקנים צריך להוסיף משהו למשחק. עליו להיות בעל תכונות טובות או רעות, שישנו מעט את העלילה. אין טעם שתכונותיו יהיו כשל השחקנים – אחרת למה ליצור אותם?

חשוב לזכור שכל הדב"שים שתיצור, ילוו צד בעלילה, ולא יהיו גיבורי המשחק. השחקנים הם הגיבורים, והם צריכים לקבל את הבמה ואת הכבוד. הם אלו שצריכים להנות, ולא הדב"שים. (אומנם מותר ליצור דב"ש שכביכול העלילה היא עליו, כמו נסיכה שצריך להחזיר הביתה, יורש כתר שחייבים להגן עליו וכו', אבל לזכור תמיד שהכיף של המשחק יישאר של השחקנים. הם יכולים להיות החבורה האמיצה שיצאה להחזיר את הנסיכה, או שכירי החרב המגניבים שמגינים על יורש העצר.)

לסיכום, דב"ש "חבר של השחקנים" יעזור לתפעול המשחק, יוסיף צד מעניין לעלילה, ולא ייקח לשחקנים את אור הזרקורים.

 

 

הדב"ש הרע.

 

בכל עלילה מוצלחת יש את הרע של המשחק. ברוב המקרים הוא לא שחקן, אלא דב"ש. ועל כן צריך לתפעל אותו בצורה טובה.

אפשר ליצור את הרע האולטימטיבי, אדם מנוול שרוצה להשתלט על העולם או משהו דומה. הוא יכול להתפרסם ולהטיל אימה בכל הארץ, או דווקא להתחבא היטב, כאשר רק השחקנים מגלים את תוכניותיו המרושעות. מראהו צריך להיראות בהתאם, בעל מוטיבים שישקפו את אופיו. עיניים מרושעות, פנים מכוערות, צלקות מגעילות, איבר חסר אחד, או מום כמו גיבנת גדולה בהחלט משקפות את הדמות. לעומת זאת אפשר שהוא יראה תמים ורגיל, מה שיצור גורם הפתעה קטן, ולא יחשוף את כל קלפי העלילה על ההתחלה.

 

אפשרות נוספת היא הרע היפה והחזק, שנראה כבלתי מנוצח, ומולו נעמדים הגיבורים בתושייה.

חשוב לגוון ברעים. אדם רע יכול להיות גם נשוי ובעל ילדים, ויכול להיות גם השכן ממול. לא צריך ללכת על הרעים הקלאסיים בלבד. אפשר להפתיע את השחקנים כשחברם, או קרוב משפחתם הוא הרע. אין צורך להרוג את הרע בסוף, אפשר להסגירו, או לנסות להחזירו לדרך הישר.

בעלילות אימה/בלשות, מומלצת האפשרות לא לחשוף את הרע עד לרגע האחרון. דווקא החיפוש אחר הרע (הרוצח, הגנב, וכו') יכולה להיות העלילה עצמה. אפילו אדם רגיל בלי פשיעה, אלא פשוט עם אופי מגעיל ופוגעני לגבי השחקנים יכול לייצג את הדמות הרעה, כאשר הוא מתחרה מולם מי יגיע ראשון אל האוצר וכדומה.

 

בעל הפונדק השמנמן.

 

בעל הפונדק, המוכר בחנות, הקבצן, נגן הרחוב, הילד שהלך לאיבוד, הגנב הקטן, ואפילו איזו חיה שמתפרעת, יכולים ליצור עלילת משנה חמודה. דב"שים מסוג זה נועדו בעיקר כדי לרענן את השחקנים מפעם לפעם, ולנסות להזכיר להם שהם חיים בתוך עולם, ולא רק חיים בשביל המשימה/המסע.

 

המראה של הדב"שים יכול לתרום להרגשת החיים במשחק. כאשר מתארים אותם עדיף לא להאריך במילים, מכיוון שהם אינם חשובים לשאר העלילה. אפשר להסתפק בתיאור קצר וקולע ("הפונדקאי השמנמן נמוך הקומה, בעל השיער הדליל פונה אליך" וכדומה). אין חובה ללכת על המראות הקלאסיים, של פונדקאי שמן ונמוך, טרובדור זקן עם ניסיון, וילד קטן וחמוד שהלך לאיבוד. אבל דווקא הפשטות הזאת יכולה לפעמים להנעים את העלילה, ולהוציא את השחקנים למעט זמן מסערת העלילה העוטפת אותם.

דמויות מסוג זה הן פחות משמעותיות, אבל אין צורך להוריד מרמת ההשכלה שלהן. הם יכולים לתת עלילה צדדית מצוינת, או להוסיף רמז או היבט שונה על העלילה, בדיבור הקטן איתם.

 

 

האנשים ברחוב.

 

אין הרבה מה להגיד עליהם. אלו הדבשי"ם שממלאים את הרחובות, ההמון שמפגין, והאנשים המתגוררים בערים. אבל הם האנשים שמזכירים לשחקנים יותר מכל, את העולם הגדול. כאשר השחקן ניכנס לתיגרה עם אחד האנשים בפונדק, שאר האנשים יתפזרו מהמקום בבהלה, או להיפך, אם הם שיכורים ושמחים, הם יעודדו מהצד את אחד המתאבקים.

הם יצרחו וינוסו בבהלה ברחובות העיר בעת מלחמה, והם אלו שימלאו את הדוכנים בשוק. לנסות להזכיר אותם כאשר השחקנים מגיעים למקומות ציבוריים יתרום המון, אם כי אין צורך לתאר אותם כלל ("אנשים רבים מסתובבים בין דוכני היריד" וכדומה.)

 

 

ההוא שמספרים עליו.

 

הדב"ש האחרון יכול לעולם לא לפגוש את השחקנים. הוא לא ישתתף בכל עלילה, אבל יכול להוסיף קצת פלפל למשחקים מסוימים. אגדות ושמועות רצות מפה לאוזן בכל עולם. בכל עלילה על אוצר אגדי או משהו דומה, אפשר להוסיף את ההוא שמספרים עליו. לדוגמה: "אדם, שלפני שנים רבות, ניסה לעשות מעשה נועז, ומעולם לא נראה שוב". או "קוסם אדיר ששלט בארץ שנים רבות" וכדומה. הכל לפי טעם המנחה.

 

 

 

לסיום, חשוב לזכור שלדב"שים צריך אופי, מראה, ורגשות. הם אלו שגורמים למשחק להיות אמיתי, ועל המנחה לתפעל אותם בחוכמה. הם בעצם "שליחיו" של המנחה, ואלו שבעזרתם הוא מושל בעלילה ביד רמה.

 

מנחה טוב – הוא מנחה שמגלגל את הדברים בדיוק כמו שהוא רוצה, בלי לכפות שום דבר על השחקנים.

 

 

כתב: פינגו.

 

 

 

 

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
תוכן דירוג תאריך שם
 
like :) אהבתי ‏07/‏08/‏2011 leli
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות