גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

עצות למנחה


11.9.11
העצות שיעזרו לכם בכל מ"ת. נכתב ע"י פינגו
דירוג מאמר
צפיות: 7522

אחת העבודות הלא פשוטות בתחום משחקי התפקידים היא ההנחיה. עליך להריץ משחק, או לעיתים קרובות סדרת משחקים, שמטרתם הראשונה היא הנאה שלך ושל השחקנים. אך השחקנים שלך לא פראיירים. הם יודעים מה הם רוצים, ומה הם אוהבים. עליך לחשב את מהלך המשחק, ולהנחות את השחקנים בצורה הכי טובה. הרבה מנחים מאלתרים. זה זורם, וזה מהנה. אבל לא ניחנת בחוש אלתור טוב, ואם אתה לא יודע לזרום, עליך לנסות עד כמה שאפשר להכין את המשחק. זה קשה, אבל מאוד משתלם.

 

נביא כאן רשימת עצות, מועילות ושימושיות במיוחד. תוכל/י לעיין בהם לפני תחילת ההרפתקה, או סתם לרפרף בהם לפני תחילת משחק. (מובאת רשימה מתומצתת שלהם בסוף הכתבה).

 

אז בואו נתחיל:

 

משוך בחוטים בלי שירגישו

 

המון שורות נכתבו מאתרי מ"ת, על כך שעליך להיות קשוב לשחקנים. הם גיבורי המשחק, ועליך לתת לעלילה במשחק להתנהל על ידם.

ובכן, עלינו להוציא סטיגמה נפוצה כאן. אתה בלבד קובע את העלילה, ולשחקנים לא צריכה להיות שום בחירה. אסור לך שהם ירגישו בזה – המטרה שלך שהם ייהנו, ולכן אתה חייב לשדר להם כאילו יש להם בחירה. אבל לרוב לא מומלץ לתת לשחקנים לבחור. הם לא יודעים מה טוב בשבילם. לא פעם יוצא שבמקום לרדוף אחרי הפושע, הם מחליטים לברוח מזירת הפשע. העלילה שלך לא מתקדמת, ולאחר זמן מה, בלי התקדמות בעלילה, השחקנים ישתעממו מהמשחק (לא כיף להסתובב כל היום בעיר בחוסר מעש, ואין צורך שדרקון גדול יחריב את כל העיר כדי לספק אקשן).

אז איך עושים זאת? עליך למשוך בחוטים בלי שירגישו. לפתות אותם ללכת בדרך שאתה קבעת להם. לעולם אל תכריח אותם, ע"י שימוש ביצורים מפחידים. זה לא כיף. אבל מה בדבר משהו מותח? מעט כסף? משהו לא ידוע? כוון אותם במשחק שלך, עם פיתויים וריגושים. הם ייהנו מזה הרבה יותר.

 

סיבה טובה להרפתקה

 

עליך לתת להם סיבה טובה לעשות פעולות. במיוחד כאשר מדובר ביציאה להרפתקה, (לרוב משהו שמסכן את נפשם). בשביל זה לא מספיק למשוך בחוטים. פה צריך להשקיע מחשבה. מאוד מומלץ לא להשתמש בכסף בלבד כמניע. יש דברים נשגבים יותר- דברים כמו: שבועה שהשביע אביו של הפלאדין את בנו לפני שמת, מגילה עתיקה שנכתבה בדיוק לאדם שימצא אותה, או סתם מסע כדי להציל נסיכה. אלו מטרות חזקות. המטרות הקטנות להרפתקן, כמו כסף, כבוד, או ריגושים, יכולים להתלוות למטרות הגדולות.

 

דב"ש לא מועיל

 

לא חייבים שכל הדב"שים שיתלוו אל השחקנים ישלימו להם תפקידים בתור קבוצה. לצרף דב"ש כהן, כדי לרפא את הקבוצה, אם אין כבר מישהו, אומנם מועיל, אבל לא פחות מכך, יהיה לצרף סתם דב"ש, שלא יעזור, אבל בהחלט יהיה אהוב על השחקנים, או להפך, יעצבן אותם (מה שיהיה מפתח לבגידה בחבורה). לדוגמא: תוכל לקחת ילדה שהוריה נהרגו באחד הקרבות, וכעת מתלווה לקבוצה. הדבר יכול לתרום לצד נוסף בעלילה, וקצת יותר למשחק התפקידים במשחק. הכל בטעם טוב, אין צורך בדב"ש משעמם.

 

נבל מרושע במיוחד

 

הנבל, שהוא בעצם האויב של השחקנים במשחק, בהנחה שהם לא אחד נגד השני בלבד, צריך המון השקעה. הוא אחד הדמויות המרכזיות סביב העלילה, אם תרצה או לא. הפיכה שלו למרושע במיוחד, עד כדי כעס של השחקנים כלפיו, יכולה להיות עזר נהדר בשביל המשחק. הרצון של השחקנים להביס אותו, ייתן כוח ועוצמה חדשה למשחק. חשוב לזכור לא לעשות את הנבל בלתי מנוצח. תמיד עליך להשאיר יתרון קטן שיש לשחקנים. משהו שיתן להם הרגשה שהם מסוגלים לנצח.

 

הכשל את השחקנים

 

לא תמיד השחקנים מצליחים. אומנם אל תתעלל בהם, אבל אם מגיע להם, תן להם גם להיכשל. כישלונות רצופים יבאסו את השחקנים, ויהרסו את המשחק. אבל מדי פעם, בין הצלחה להצלחה, יבואו גם כישלונות. אין אפשרות לתפוס את כל הפושעים בבת אחת.

טוב יהיה לשים גם קצת רווח בכישלון. אומנם לא תפסת את הנבל, אבל קרעת לו את המעיל, ויש בידך פיסת בד מבגדו. אולי זה יסייע לכם לאתר את הפושע בפעם הבאה? או תתנו לכלב להריח את זה? הכישלונות ידרבנו את השחקנים לנסות שוב, ולהצליח בפעם הבאה.

 

רגעי מנוחה

 

מלבד חישובי קרבות, וזריקת קוביות, עלינו לזכור שמדובר במ"ת. ושהיופי בו הוא להיכנס לתוך עולם אחר. בין קרב לקרב, ובין משימה למשימה, ישנם רגעי מנוחה. אין צורך להתעכב על כל ארוחה. אבל פעם בפגישה, מומלץ לשחק גם ברגע נחת קצר של דיבורים וסיפורים בין הדמויות. סיפורים סביב המדורה בערב, או מעט פטפוטים בפינה שקטה בנשף, יוכלו לתרום למשחק, בצד החופשי שלו.

מוזיקה

 

לא אאריך בזה, מכיוון שכבר הזכירו זאת בכמה כתבות. אבל בקצרה, מוסיקה ברקע של המשחק, תוכל להכניס את הד"שים לאווירה, וליצור מתח, או שמחה, ברגעים הנכונים. שימוש טוב בה יתרום רבות למשחק.

 

חפצים אמתיים

 

גם בזה לא אאריך, מאותה הסיבה. ובקצרה, חפצים אמיתיים, שניתן לחוש בידיים, יהפכו קטעים בעלילה למגניבה. דברים שהד"שים יקבלו במהלך המשחק כמו מפה, מכתב, מפתח, או מספר פלאפון (בעולם המאפשר זאת), יכולים להחיות את המשחק.

 

אור הזרקורים

 

השחקנים הם גיבורי המשחק. אור הזרקורים צריך להתמקד בהם, ולא באף דמות אחרת. אם תוציא דב"ש כגיבור של הקבוצה, השחקנים ממש לא יאהבו את זה. הם רוצים להיות המגניבים ביותר, ואלו שתורמים הכי הרבה למשחק. גיבורי העלילה. חשוב למקד את אור הזרקורים נכון, רובו על השחקנים, מחולק באופן שווה, ללא שחקן שתורם יותר ושחקן שתורם פחות.

 

איזון סגנונות וסגנון מועדף

 

ישנם המון סגנונות משחק. שבור ת'דלת, עומק, פוליטי, רומנטי, אימה, ועוד. כמעט בכל הפעמים, ללכת על סגנון משחק אחד בלבד, לא מניב תוצאות טובות. עליך לשבת ולדבר עם השחקנים, מחוץ למשחק, ולשמוע איזה סגנון מועדף עליהם. אם התוצאה חלוקה, או לא סגורה חד משמעית, תוכל לערבב סגנונות. להכניס מעט עומק גם לקרבות, ומעט רומנטיקה בכל המערכה הפוליטית. איזון נכון, ישפר את עלילת המשחק ללא היכר.

 

שפה גבוהה ותיאור קולע

 

הרבה אנשים לא מתארים את פעולותיהם באופן חיובי. אם ברצונך שהשחקנים יתארו באופן טוב, מעט ציורי וספרותי, אבל לא חפרני מדי, אתה צריך קודם כל לתאר כך בעצמך. ישנה כתבה שימושית על תיאור במ"ת באתר, שתוכל להדריך אותך איך לגרום לשחקנים ולך לתאר באופן מצוין. האווירה שתושרש בחדר, כשהתיאור יהיה גבוה וקולע, רק תתרום למשחק.

חשוב לזכור שחלק ממשחק התפקידים הוא גם לתאר מחשבות, דיבורים בין הדמויות, ותנועות גוף קטנות. התיאור יקל על הדמיון, ויספק הנאה רבה.

 

 

הכן תוכנית הספק

 

רצוי בתחילת העלילה, ומוטב מאוחר מאשר אף פעם. הכן בקצרה סיכום, או תרשים זרימה לפי נוחיותך, של כל הצעדים החשובים בעלילה, או/גם במשחק הקרוב עצמו. כך תוכל לזרום על העלילה, בלי להתעכב על דברים מיותרים. תראה את התועלת של תוכנית ההספק, בסוף המשחק, כאשר תבדוק בכמה התקדמו השחקנים בעלילה!

 

תן טיפת מזל, ותחליק

 

חוקי המשחק נועדו לשמור על קו ברור. אבל לפעמים צריך להחליק דברים. מעט מזל במשחק לא יהרוס שום דבר, ואם הוא יובא פעם בכמה זמן, בכמות קטנה וטובה, הוא רק ישמח את השחקנים. לא כיף ללכת כל הדרך לספריה כדי לבדוק משהו, ולא למצוא שום ספר בו מוזכר הדבר.

ההחלקה הזאת, וטיפות המזל האלו, גם אם זה מעט לא מציאותי ינעימו את המשחק – הרי המטרה העיקרית היא להנות.

 

הימנע מויכוחים עם הד"שים (מחוץ למשחק)

 

נסה לא לעצבן את השחקנים יותר מדי. אסור לך להיכנע להם בכל דבר, אבל אל תעצבן אותם, ואל תתסכל אותם בכל דבר שהם מנסים לבצע, זה סתם יהרוס את כל הכיף. לדוגמה: אם שכחת כמה זהב יש להם, תסמוך עליהם. אל תנסה לבדוק שהם לא מרמים (אלא אם כן זה ממש מוגזם). פשוט תנסה לא להתווכח. זה תמיד טוב.

 

הימנע מניתוקים מהמשחק

 

הרבה פעמים באמצע אחד המשחקים, הסיטואציה מזכירה למישהו קטע מסרט, או משהו שקרה לו אתמול. עליך לעבוד עם עצמך, שלא לקטוע את רצף המשחק, ולא לאפשר זאת לשחקנים. אתה יכול מראש לומר להם שאתה מבקש להתרכז במשחק, או שאתה יכול פשוט לקטוע כל אחד כשהוא בא להגיד משהו לא קשור. ההקפדה על זה אולי תהיה מעיקה בהתחלה, אבל היא תגרום למשחק רציף, ותשמור על האווירה של עולם המשחק.

 

חוש הומור בטעם טוב

 

אין הכוונה לחוש הומור שלא קשור למשחק. כבר הבנו שלא טוב להתנתק ממנו. מדובר בחוש הומור בתוך המשחק. יש המון בלוגים ואתרים עם משפטים יפים. להכניס אותם ברגעים הנכונים יכול להיות נחמד. משפטים עוקצניים למריבות יתרמו לסצנה, ומשפטים חכמים שיצאו מפי הסייר הזקן ישמעו אמינים. כמובן שלא טוב להגזים. גם אין טעם בלהכין רשימה. דברים כאלה צריך להוציא על המקום. אבל עם מעט שינון, תוכל לזכור אותם ברגע ובזמן המתאים.

 

מתח את השחקנים

 

אין הרבה מה להאריך. ככל שתגרום לשחקנים ליותר מתח במשחק, וציפייה לדעת מה יקרה בהמשך, הרצון שלהם לשחק רק יגבר. בכדי ליצור מתח עליך להפחיד מעט את השחקנים. זה לא רק לשים מוזיקה מפחידה ולצעוק פתאום...

ככל שתתאר יותר טוב, ובלשון קולעת, כך האווירה תהיה יותר טובה. לדוגמה: כשהשחקנים מגיעים לעיירה נטושה ללא רוח חיים, תוכל לתאר להם פתאום את מזג האוויר הקודר. אם הם יורדים למנהרה אפלה, תיאור כמו: "קורי העכביש שעל ידית הדלת, כמו צועקים לכם "אל תיכנסו" לפה". יכול להכניס קצת מתח ועניין. אבל הדרך הכי טובה זה בשיטה הבאה:

 

 

עצור בנקודות עצירה

 

שער מראש כמה זמן יהיה המשחק, וחשב עד איפה בערך אתם תגיעו בעלילה. לאחר מכן חפש נקודת עצירה טובה שקרובה למקום שבו תגיעו בעלילה, והשתדל עד כמה שאפשר לעצור שם (זה לא בושה לסיים כמה דקות לפני הזמן). אבל איך נראית נקודת עצירה טובה?

 

נקודת עצירה צריכה להיות בסיום קטע במשחק. כדי שהשחקנים יצפו לפגישה הבאה, יש צורך לעצור, דווקא כשהם מגיעים למשהו גדול. אם לא יהיה שום דבר מיוחד בקרוב, לשחקנים לא יהיה חשק להמשיך. לדוגמה: עליכם להרוויח כסף בשביל לעלות על אונייה לאי סמוך. זה משהו כמו שבוע עבודה. לעצור בתחילת השבוע זה לא מעניין. השחקן לא משתוקק להמשיך לשחק, כשהוא יודע שמה שמחכה לו זה לעזור לאיכר לשתול כרובים.

אבל אם אתם מנהיגים מלחמה, שתתבצע מחר בצהריים, ובשעה מאוחרת אתם הולכים לישון, לעצור פה יהיה דבר טוב. השחקנים כבר ירצו להמשיך, כדי לדעת מה יהיה עם המלחמה.

עוד נקודת עצירה טובה, היא נקודה בה אתה נותן לשחקנים משימה עד המשחק הבא. הודיעו להם ללכת לישון, ושמחר בבוקר כל אחד יציע את הטקטיקות שלו. כעת שלח אותם, כשאתה אומר להכין לפעם הבאה טקטיקות. הדבר בהחלט יגרום להם לרצות להמשיך לשחק.

 

 

 

לסיכום: רשימת הדברים בקצרה:

 

משוך בחוטים בלי שירגישו

סיבה טובה להרפתקה (לא כסף!)

דב"ש חבר לא מועיל, דב"ש מעצבן

נבל מרושע במיוחד

הכשל את השחקנים

רגעי מנוחה

מוזיקה

חפצים אמיתיים

אור הזרקורים

איזון סגנונות, וסגנון מועדף

שפה גבוהה ותיאור קולע

הכן תוכנית הספק

תן טיפת מזל ותחליק

הימנע מוויכוחים עם הד"שים (מחוץ למשחק)

הימנע מניתוקים מהמשחק

חוש הומור בטעם טוב

מתח את השחקנים

עצור בנקודות עצירה

 

 

                                                     בהצלחה!

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
 
  תגובות  
  תגובה לכתבה
yosimoshe   - ‏11/‏09/‏2011 20:42 
1.
  תגובה ליוסימשה
פינגו   - ‏02/‏10/‏2011 18:23 
2.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות