גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏15 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

על כתיבת עולמות מערכה


28.11.11
למה צריך לכתוב עולמות מערכה, טעויות נפוצות וטיפים.
דירוג מאמר
צפיות: 8055

לאור מגיפת עולמות המערכה בפורומי הקהילה השונים ותחילת מגמה בין חברי, החלטתי לחזור עם כתבה על כתיבת עולמות מערכה. הכתבה תיכתב בשלושה חלקים: מה זה עולם מערכה, טעויות נפוצות, והמלצות לכתיבה.

 

מה זה עולם מערכה ולמה צריך את זה

לפני שנתחיל באיך לכתוב ואיך לא לכתוב עולמות מערכה, צריך קודם להגדיר מה זה העולם הזה, ולמה צריך(או לפחות כדאי) לכתוב/ליצור/לקנות אחד כזה.

עולם מערכה, הוא עולם שנועד לקמפיין(מערכה בעברית) במ"ת כלשהו. העולם אמור לשמש ככר מרעה למשחק, כמקום שבו ייקחו חלק כל ההתרחשויות החשובות ושבו השחקנים יגלמו את הגיבורים של הסיפור(או ההרפתקה). מפני שלכל סיפור צריך עולם, גם אם זה עולם קיים, ומפני שרוב מ"ת מתרחשים בעולם שהוא מאוד שונה משלנו(לדוגמה, כוכב לכת זר), הרי שצריך לכתוב את זירת ההתרחשות, את הבמה שעליה הכול מתרחש.

 

איך לא כותבים עולם מערכה

בחלק זה אדגים כיצד לא כותבים עולמות מערכה. ואתרכז בבעיות נפוצות.

 

יותר מדי חומר

הבעיה הנפוצה ביותר שנתקלתי בה היא הררי חומר על העולם. 10 עמודים על כל עיר, עם פירוט חלקים ותהליכי הבחירות/שלטון/דרכי התקדמות ו-30 נאפסים מרכזיים וכן הלאה. יש עם זה בעיה מרכזית: שום מנחה לא יצליח לשלוט בכל כך הרבה חומר, במיוחד במשחקים אפיים עם מעבר ממקום למקום. כדי להתמודד עם הבעיה, רוב המנחים מתמקדים בדברים מרכזיים באותה עיר ומתעלמים מהשאר, מאלתרים איפה שצריך להשלים. אם מנחים לא משתמשים בזה, בשביל מה לכתוב את זה? לי לפחות זה נראה כמו בזבוז מקום וזמן.

 

מיתולוגיה עשירה מדי כדבר ראשון בעולם

למעט מקרים בודדים ומיוחדים, לסיפורי המיתולוגיה אין כמעט השפעה בימינו. בבתי הכנסת לא חוגגים את בריאת העולם וביוון לא נלחמו ביניהם על אופי האלים. למנחה ולשחקנים לא משנה אם לפני 3,000 שנים גראומש(אל האורקים במו"ד) אכל חסה. מה שכן מעניין אותם הוא האם גראומש משפיע בימינו ואיך השפעתו נראית. אם בשם גראומש יוצאים אורקים למלחמות, זה מה שהשחקנים והמנחה צריכים לדעת, לא יותר.

 

חוסר מיקוד

עוד בעיה נפוצה היא שיש הרבה חומר אבל אין מיקוד, אין משהו שיאפשר לי או לכל מנחה אחר/ת, להבין על מה מדובר בעולם הזה. אין את המשפט האחד שאומר מה הייחוד בעולם הזה שיגרום לי לשחק בו ולהנחות בו ולא בעולם מערכה אחר. לדוגמה, המשפט בעולם שלי הוא: "אזור עם ערים רבות, כולן שונות זו מזו לחלוטין, שמאוחדות תחת גוף משכין שלום מרכזי." ע"פ המשפט הזה אפשר להבין מה יש בעולם הזה ולמצוא בו את ההיגיון שבים החומר.

 

חוסר יכולת של השחקנים להשפיע

טעות נפוצה נוספת, היא שהשחקנים ודמויותיהם לא יכולים להשפיע. כשהעולם שלם מדי, והשחקנים לא יכולים להוסיף פרטים(לדוגמה הריסות ערים, לדוגמה כפרים קטנים), הרי שהם לא ירגישו חלק מהעולם. אם הם לא ירגישו חלק מהעולם, העולם נכשל, ואחזור ואדגיש, נכשל, במילוי תפקידו כעולם טוב למשחק. השחקנים צריכים להיות בעלי היכולת להוסיף דברים(כל עוד לא פוגעים בעקרון העולם) ולהשפיע על הנאפסים המרכזיים בעולם המערכה(מלכים, מנהיגים, יריבים וכו'...). תמיד תזכרו שגם השחקנים הם חלק מהעולם, והעולם נכתב בשביל השחקנים, זה לא מופע יחיד.

 

אין תמיכה בסוגי משחק שונים

עולם מערכה, כשמו כן הוא, עולם למערכות, כלומר עולם לסדרת הרפתקאות, ומפני שאין 2 שחקנים זהים, ומפני שלכל קבוצה העדפות משלה לסגנון המשחק הרצוי, הרי שצריך שהעולם יוכל לתמוך ולאפשר קיום משחקים שונים. חזור לעולם שהזכרתי קודם. למשחק פוליטי הוא מתאים בצורה טובה מאוד. למשחק מלחמתי, חוץ מהאפשרויות הברורות מאליהן, עיר-מדינה סוררת יוצרת בשניות קמפיין צבאי. למשחק ריגול משתמשים בשונות ובקסנופוביה(שטבועות באדם שתיהן) כבסיס לריגול וכן הלאה. במקרה הרע צריך לבצע שינוי קוסמטי זעיר, והשונות בין הערים מבטיחה שכל משחק יהיה שונה מחבריו.

 

איך כן כותבים עולם מערכה

בחלק זה אדגים איך כן כותבים עולם מערכה שימושי, אמליץ מה לעשות ואתן דוגמאות מעולם המערכה שלי.

 

לכתוב רק מה שמשפיע היום

אני יכול לכתוב מה קרה לפני אלפי שנים, אבל מה זה משנה לשחקנים? לא עדיף לנצל את הזמן והמקום לרעיון מגניב או מיוחד אחר? להצגה יותר טובה של התמה?

אתן דוגמה למה אני מתכוון בלהציג טוב יותר את התמה. בעולם שלי, יש לי עיר בשם לילונדין. לילונדין מאוד מושפעת מ"אלפא קומפלקס" מפרנויה. לכן, במקום לכתוב היסטוריה מלאה ומרשימה על מה שקרה לפני 3,000 שנים, כתבתי "קינד(שמו של השליט) תמיד היה נחמד וטוב אלינו..." והמשכתי עם הכללות שמפארות אותו מכפישות את אויביו, וסיימתי עם: "מתוך ספר לימוד." למי שלא מכיר את פרנויה, אמליץ לקרוא את הכתבה על השיטה, שנמצאת פה. מטרת התוספת בסיום, היא להדגיש את הטוטאליות, והדרך הכי טובה ופשוטה להציג טוטליות של משהו היא בחינוך.

 

לדאוג לדב"שים מרכזיים

אין טעם לעולם, אם אין את הדב"שים שהדמויות יכולות להיכנס ביניהם. אחרת, מה יש לדמויות לעשות בעולם? הרי זה הדב"ש שתמיד נותן את המשימות, והמלך שתמיד צריך שיצילו את ילדיו(או המלכה את ילדיה). ללא הדב"שים האלה, לדמויות לא תהיה סיבה לצאת למשימות, ועל השחקנים שלא יוזמים ולא יוזמים עליהם נחרץ הגורל...

בעולם שלי, גוף השלום המרכזי הוא אוססף דב"שים להפעלה בכל עת ובכל רגע שיכולים להשפיע ישירות או בעקיפין על הדמויות וליזום בשבילן אם צריך.

 

מיקוד

מיקוד הוא דבר מאוד חשוב, בלעדיו לא יהיה אפשרי להתמודד עם אסופת המידע הזו. לכן, צריך שיהיה משפט מסכם לכל העולם. משפט שמתאר את העולם על כל הייחוד שלו בהווה המשחקי(ולכן מה שקרה לפני אלפי שנים לא משנה), וזאת כדי למצוא באוספי הרשימות את העולם, ולא רק את אוספי הרשימות.

            כמו שכתבתי בחלק הקודם, המשפט אצלי הוא "איזור עם ערים רבות, כולן שונות זו מזו לחלוטין, שמאוחדות תחת גוף משכין שלום מרכזי." המשפט הזה הוא כל העולם שלי. בעזרתו אני יכול לאלתר על העולם בלי לגרום לסתירות פנימיות, ובלי לסטות ממה שרציתי להעביר בו. מהמשפט אפשר למצוא שני דברים מייחדים. האחד, הגוף שלום המרכזי, שמשמש בתור סמכות עליונה ומאחדת. השני, הוא השוני בין הערים. אלה הם שני הדברים המייחדים את העולם שלי מהעולם של שר הטבעות לדוגמה בו יש טבעות, ורפאי טבעת, ומיעוט קסם.

 

רעיון מיוחד ומעניין

בסופו של דבר, כל מנחה רוצה שישחקו בעולם שלו, אחרת הוא לא היה כותב אותו. כדי שישחקו בעולם שלו, ולא של מנחה אחר, חייב להיות איזה רעיון מיוחד, חדש ומעניין. אם לא, למה לי לשחק בעולם הזה ולא בעולם שכן יש בו משהו מעניין? או בעולם של סתם עוד מנחה אחר? לכן, כל יוצר עולם מערכה דורג להכניס בו איזה משהו מיוחד, וצריך לשאול את עצמו, "מה מיוחד בעולם שלי?" התשובה לשאלה זו היא הבסיס של המשפט הממקד.

בעולם שלי, הרעיונות הם גוף השלום והערים השונות, בעולם של רומח הדרקון אלה רומחי הדרקון והננסים הטכנולוגיים, בעולם של סטאר טרק זו המועצה הבין גלקטית, במלחמת הכוכבים זה "הכוח" ובעולם של מסדר המקל אלה השערים.

 

לסיכום

בחלק השני הצגתי טעויות נפוצות ועצות איך לפתור אותן. בחלק השלישי הדגמתי מה כן צריך להיות בעולם, ואיך לבטא את זה בו. כל אחד מהגורמים בחלק השלישי, חשוב שיופיע, אחרת העולם יצא פחות טוב. מהטעויות חשוב מאוד להימנע ולנסות לפתור טעויות קיימות.

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות