גולשים כרגע באתר
‏יום רביעי ‏18 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

מבוכים ודרקונים- ריאליזם תחת החוקים


11.5.2007
חוקים מול מציאות במשחקי תפקידים
דירוג מאמר
צפיות: 7606

מבוכים ודרקונים – ריאליסטיות תחת החוקים

כבר פעמים רבות שמעתי ויכוחים סוערים בנוגע לריאליסטיות ולהגיון שבמבוכים ודרקונים למהדורותיו השונות. לא פעם ולא פעמיים חזרו אותן התלונות כלפי שיטת המשחק הותיקה:

שיטת הנק"פ חסרת הגיון, השריון לא ריאלי, השיטה מעודדת נק"ניזם, מנצ'קיניזם ושלל ביטויי גנאי אחרים לאנשים שמטרתם להשיג נק"ן במקום ליהנות ממשחק דמות אמיתי.

גבירותיי ורבותיי, שחקנים יקרים – אני הולך להפריך כעת שלל מיתוסים מתוקשרים ולהראות לכם כי השיטה, אף על פי מה שרבים מכם חושבים, אינה גרועה כלל – אם רק מביטים בה מהכיוון הנכון.

אתחיל בסקירה קצרה של שיטת הנק"פ והשריון.

על פי השיטה המדוברת, לכל סוג דמות סיבולת שונה לכמות הנזק שהיא יכולה לקבל לפני שהיא נהרגת. סיבולת זו קשורה לסוג הדמות ולכמות נקודות הכושר שלה. בכלליות – ככל שהכושר של הדמות גבוה יותר וככל שהדמות "קרבית" יותר כך מספר נקודות הפגיעה שלה עולה.

לכל דמות דרוג שריון בסיסי של 10 נקודות, אשר מסמלות את האינסטינקט הבסיסי של כל אדם לנסות ולהתחמק מפגיעה. ככל שזריזותו של האדם גדולה יותר כך יהיה לו קל יותר לחמוק, ועל כן הזריזות מגדילה את הדרג"ש, כאשר השריון פוגע בזריזותה של הדמות.

דרך זו של חלוקת נק"פ ודרג"ש מעלה שתי בעיות עיקריות אצל רוב השחקנים:

א. השריון לא אמור להקשות על הפגיעה, אלא להפחית מכמות הנזק.

ב. חרב בבטן תהרוג לוחם בדרגה 15 בדיוק כמו שתהרוג לוחם בדרגה 1.

שתי הטענות נכונות לכשעצמן... אך ורק אם מביטים בחוקים כלשונם. למעשה שיטת הדרג"ש הגיונית ביותר, כאשר היא משולבת נכונה עם חלוקת הנק"פ.

העיקרון הוא פשוט – אם גלגלתי ק20 בתוצאה גבוה מהדרג"ש של האויב פגעתי והסבתי לו נזק. אם התוצאה קטנה מהדרג"ש לא הסבתי לאויבי נזק!

שימו לב: לא נאמר שלא פגעתי, רק שלא הסבתי לאויב נזק. יש סיכוי לא קטן שכן פגעתי, אך פשוט לא הצלחתי לחדור את השריון. חשיבה זו הגיונית באותה מידה כפגיעה בשריון והפחתת הנזק. בשתיהן השריון למעשה מנע נזק שהיה עשוי להתקבל, כאשר בשיטה אחת החישוב יורד בעת חישוב הנזק ובשנייה בעת חישוב הפגיעה (גם בחישוב הנזק שריון טוב יוריד את הנזק מתחת ל-0, כלומר שלא יגרם נזק כלל).

וכאן נכנס הנק"פ. הדרג"ש של דמותך לא נקבע אך ורק על פי השריון שלעורה או זריזותה, אלא גם על ניסיונה בקרב. כמובן שהדמות תיהרג לו תתקע חרב בבטנה, ההבדל הוא שאותו הגובלין אשר בדרגה ראשונה כמעט ולא הצלחת לחמוק מחרבו, בדרגה 15 תחמוק ממנו בקלות, ללא קשר לשריון שלך, והחרב שפעם חדרה כה עמוק לבשרך תשאיר אחריה כעת לא יותר משריטה קלה.

כיצד בא הדבר לידי ביטוי? קשה ומסובכת הייתה השיטה לו היה על השה"ם לחשב ניסיון לכל דמות על פי הישגיה או לחשב נזק הולך ופוחת ככל שעולים בדרגות, עד כי הנזק מגובלין היה הופך חסר משמעות כ- 1ק1\100.

לכן במקום להפחית את הנזק מגדילים את הנק"פ. אל לכם לראות בנק"פ כמספר נקודות הולך וגדל, אלא כאחוזים הולכים וקטנים. ככל שאתה מנוסה יותר, הנזק אשר יגרם לדמותך מתוך כלל הסיבולת שלה יהיה קטן יותר כיוון שתדע איך להימנע ממנו בצורה יעילה יותר.

אם כך שיטת השריון ושיטת הנק"פ הגיוניות שתיהן.

פעמים רבות טענו בפניי כי השיטה כולה מבוססת על קרבות. עשרות ספרי חוקים, ספרי עזר ותוספות שונות העוסקים כולם בקרבות. שיטה הבנויה רק על קרבות ואשר אין בספרי החוקים שלה ולו חוק אחד העוסק במשחק דמות של ממש (פרט ל"נטיות", אליהן אתייחס בהמשך) מובילה שחקנים להתרכז רק בקרבות ומכאן שהשיטה מעודדת נק"ניזם.

חבריי השחקנים – טעות בידכם. ההיפך הוא הנכון! מבוכים ודרקונים היא שיטה התומכת לחלוטין במשחק דמות מהסיבה שהיא אינה מגבילה אותו!

תהיתם פעם מדוע ניתן למצוא אין ספור סוגי לוחמים? טובים/רעים? קשתים/סייפים? אמיצים/פחדנים? טובי לב ונחמדים/מרושעים ותחמנים? וכל סוג אחר עליו תוכלו לחשוב. ומדוע לעומת זרת דומות כל דמויות הפלאדין אחת לשנייה? רובם הן אותה הדמות עם שינויים קטנים מהמקור. מדוע? כיוון שהפלאדין מוגבל על ידי חוקי בסיס בספרים. פעולותיה מוגבלות לעומת דמויות אחרות ולכן היא מותירה לשחקן מרווח פעולה קטן יותר למשחק. אפילו אני לא פעם, כשהתבקשתי לתאר פלאדין, השתמשתי בתיאור "האביר על הסוס הלבן", כיוון שזהו הפלאדין. אין בידיו את אותן הבחירות הניתנות ללוחמים.

כשהסברתי זאת בפעם הראשונה העלו את שיטת הנטיות המוגבלת מאוד המוצגת בספרי החוקים של מבוכים ודרקונים ושיטה זו, אני מודה, אינה מהטובות הקיימות כיום בשוק, איך היא בהחלט אינה מונעת משחק דמות מקורי.

אני מאמין כי תסכימו איתי שהנטיות אינן באמת מגבילות את השחקן בשום צורה. בואו נבחן אותן – הנטיות מתחלקות לשתי קבוצות: טוב מול רוע, סדר מול כאוס, כאשר בכל קבוצה קיים המרכז, ה"ניטראלי".

הטוב והרוע מובן לכולם. יש אנשים שהם טובים מטבעם, יש אנשים שהם רעים מטבעם, ויש אנשים שאינם כאלה ואינם כאלה, אלא הולכים במקום כלשהו במרכז.

סדר מול כאוס הם בעייתיים מעט יותר, אך במבט מקרוב אלו למעשה חלוקות מאוד פשוטות של האנשים לשלושה סוגים:

הסדר הוא המרובע. האיש אשר מנהגיו קבועים, סדר יומו ידוע, הוא עוקב אחר דרך חיים מסוימת כל ימי חייו. הכאוס הוא אדם אינסטינקטיבי יותר, מאלתר, כזה שאינו יודע לאן תביא אותו הרוח הלאה. ניטראלי אינו כזה ואינו כזה. יש בחזקתו גם מן הסדר וגם מן הכאוס.

האם יש כאן מישהו החושב כי חלוקה כזו אינה נכונה גם במציאות? אמנם היא שחוקה מעט, אך אינה רחוקה מהמציאות כלל ועיקר.

מי שיעיין בספר החוקים לשחקן יגלה כי אפילו בתיאורן הנטיות מזכירות זו את זו, עד כי לעיתים קשה להבחין היכן מסתיימת נטייה אחת ומתחילה האחרת. קשה להגיד כי תיאורים כאלו מגבילים את משחק הדמות בצורה כלשהי, והאפשרות לשנות נטייה במהלך המשחק הופכת את הגבול המטושטש גם כך בין הנטיות ללא קיים באופן מוחלט.

המחסור בחוקיות בכל הנוגע למשחק תפקידים של ממש אינה חיסרון אלא יתרון שלא יתואר, כיוון שהיא פותחת בפני החשקנים אין ספור אפשרויות ולא מגבילה את הדמיון.

עד כמה שהדבר מפתיע אני ממליץ לשה"מים בחום לתת לשחקנים מתחילים דווקא את אותן הדמויות המוגבלות יחסית, אף על פי שדמויות אלה נחשבות בדרך כלל "מסובכות" יותר מהדמויות האחרות.

על החוקים המגבילים מפצים בדרך כלל מספר כישרונות ייחודיים ההופכים את אותן דמויות למעניינות מבחינת המשחק ושחקנים מתחילים עלולים להתקשות עמן במקצת, אך הסתבכות כזו אינה יכולה להשתוות כלל לצורך במציאת מאפיינים ייחודיים לדמות הלוחם שלהם, כדי שלא יהיה סתם עוד לוחם רגיל מן המניין.

מבוכים ודרקונים אינה נופלת מכל שיטת משחק אחרת הנמכרת כיום בשוק. שמעתי בעבר אנשים המזכירים הורדה מוחלטת של החוקים ומעבר למה שמכונה בפי רבים כ"חופשיטה". הרעיון הכללי הוא לא להשתמש בחוקים כלל ולתת לשחקנים חופש מוחלט – לא הקובייה היא המחליטה, אלא פעולות השחקן כפי שהוא מתאר אותן לקבוצה. סגנון זה של משחק יכול להתאים לאנשים מסוימים, אך הוא עלול להקשות על אחרים במידה ניכרת, במיוחד על אלו אשר אוהבים לעסוק בעיקר ולהימנע מהתפל.

אמנם ב"חופשיטה" ניתן חופש פעולה נרחב לשחקנים בביצוע הפעולות, אך נוצר מצב בו גם דברים פשוטים יותר בקרב עלולים להיות מתוארים במשך זמן רב. בפעמים המעטות שניסיתי זאת תיאורים חסרי משמעות גזלו זמן רב מאוד בפגישות משחק מוגבלות גם כך. תיאורים יפים וססגוניים מוסיפים צבע למשחק, אך אין להגזים איתם. יש לבחור בקפידה מה מכל המתחולל בדמיון המופלא של בני האדם חובה לתאר, ועל מה ניתן לוותר כדי להניח למשחק לזרום בצורה חופשית יותר, במיוחד כאשר הזמן העומד לרשותכם קצר.

קחו עמכם את אשר כתבתי כאן. אני מקווה כי הדברים יעזרו לכם להבין כי לא כל מה שכתוב בספרים צריך לקחת כמובן מאליו.

אני מודע לכך שהכתבה עוסקת רק בחלקים מהבעיות העולות בשיטת מבוכים ודרקונים. אני מבטיח לכם כי לכל דבר יש הסבר הגיוני ונכון לא פחות. אשמח אם תעלו בפניי תלונות נוספות כדי שאוכל לכתוב כתבת המשך מאירת עיניים לא פחות.

שלכם,

נמרוד ינאי

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
תוכן דירוג תאריך שם
 
‏20/‏02/‏2008 Roleplay
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות
 
  תגובות  
  uno momento
Prox_M   - ‏11/‏05/‏2007 18:52 
1.
  הכתבה המדוברת
Ogmios   - ‏12/‏05/‏2007 12:28 
2.
  פרט שולי
VVV   - ‏12/‏05/‏2007 17:29 
3.
  כאוס וסדר
tilas   - ‏13/‏05/‏2007 17:55 
4.
  כתבה דיאנדופילית
ננסק   - ‏11/‏06/‏2007 16:57 
5.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות