גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

נטייה- משחקי תפקידים


11.5.2007
לעולם לא נדע רשע מהו
דירוג מאמר
צפיות: 7534

נטייה וחשיבותה במשחקי תפקידים –התייחסות מרכזית לרשע

"אני חושב שהרשעות שלי היא ללא גבולות, בצירוף עם חכמה אדירה וכריזמה אני הופך אנשים שנתונים להשפעה מינימלית לאויבים קטלניים לאנשים שעליהם אין לי השפעה ובכך הופך אותם לפגיעים. עם כל זה אני מציע את עזרתי לאנשים שהפכו פגיעים ואז לאחר שאני בונה אותם על בסיס שאני רוצה... אני מפיל אותם תוך כדי מכה קטנה ליסודות שעליהם הם נבנו.
אני אוהב את עצמי, יש לי כל כך הרבה כוח, איך אני עושה את זה? לא יודע... למה אני עושה את זה? אני יודע טוב מאוד" (ציטוט אישי ממכתב ששלחתי לחבר בעקבות מעשה שנעשה במקום העבודה למטרת קידום עצמי)

לכל אדם באשר הוא ישנה נטייה, בין אם הוא טוב ובין אם הוא רע.

לפני מספר שנים היה לי דיון עם חבר מהו בעצם המושג "רוע", האם ההסתכלות שלנו על יחסים בין בני אדם היא שונה מאחד לשני?

הרי שכל הנושא הוא מאוד יחסי.

המסקנה הייתה שאין דבר כזה "טוב" או "רע" יש רק צורת הסתכלות על אורח החיים שלנו כפרט וככלל.

אלה שרואים את טובתם האישית ייחשבו בעיניי הכלל כרעים ומצד שני אלה שרואים את טובת הכלל ייחשבו טובים.

כמובן שזו הייתה המסקנה בדיון בין שני חברים ואנו יודעים בוודאות שיש עוד הרבה מעבר לכך.

"משחר האנושות ניסו פילוסופים לענות על השאלה מהו טוב ומהו רע, מהו המכניזם המפעיל את השיפוט המוסרי האנושי. השאלות אם החלטות מוסריות מתקבלות בדרך רציונלית ואיך בדיוק הן מתבצעות מעסיקות פילוסופים רבים שהאמינו ומאמינים שתשובות לשאלות האלו ישמשו בסיס להבנת הטבע האנושי. התפישה שלפיה מוסר הוא מושג יחסי, קיבלה חיזוקים רבים ממחקרים שנעשו במהלך המאה העשרים, אבל תורות פילוסופיות קלאסיות מערערות עליה ומציעות תיאוריה אחרת, שלפיה מוסר הוא גם עניין אוניברסלי.
עפ’י ההגדרות הקיימות היום, המוסר מושפע מנסיבות הסטוריות, גיאוגרפיות, פוליטיות וכלכליות. במילים אחרות, המוסר הוא לא אחד אלא מרובה וקל לסתירה מכיוון שיש לו ביטוי שונה במקומות שונים ובזמנים שונים.
כך למשל, אף על פי שהרג נחשב פסול מבחינה מוסרית בכל התרבויות, כמעט בכל תרבות הוא מותר בתנאים מסוימים: הרג אישה נואפת בידי בעלה נחשב - בתקופות מסוימות בדרום ארצות הברית ובחלק מהחברות הערביות עד היום - מעשה ראוי ומתבקש; המתת חסד - שמגונה ממש כמו רצח בתרבותנו, מותרת בהולנד ונחשבת מעשה מוסרי בהחלט ברוב ארצות אירופה. כולנו מזדעזעים כאשר אנחנו שומעים על מילת נשים באפריקה או בחברות מוסלמיות, אבל יותר מ-95 אחוזים מתושבי ישראל אינם רואים פסול במילת תינוקות זכרים. מה ההבדל? גם אנחנו ודאי נסביר לזר שיבקר את המנהג כי זהו הנוהג הרווח אצלנו וכי אין הוא נחשב בעינינו ללא מוסרי." (ציטוט באדיבות אתר "אקרופוליס החדשה- ביה"ס לפילוסופיה כדרך חיים")
 
בחרתי דווקא בציטוט הזה על מנת להמחיש את הדוגמא שרצח הנו דבר מוסרי בתנאים מסוימים ובחברות מסוימות כאשר בחברה שלנו לדוגמא אנו רואים זאת כפשע על כל צורותיו.
 
אז אנחנו יודעים שטוב הוא אדם שיעזור לקשיש לחצות את הכביש, מאידך אם אדם לא עוזר לו לחצות זה הופך אותו לרע?

האם גנב הוא למעשה אדם מרושע? יכולות להיות אלפי סיבות לגניבה, לא שאני מצדיק את המעשה, חס וחלילה, אך עם זאת אדם שאין לו מה לאכול וחייב להביא לחם הביתה ואין לו את הדרך ה"צודקת" להביא אוכל הביתה כנראה שיגנוב, האם זה הופך אותו לרע?

לפעמים אנחנו יכולים לראות את ההתייחסות של אדם לחיים בצורה "לא נכונה" או רעה, אני אתן דוגמא מסרט-

"הפריצה לאלקטרז" למי שראה וזוכר ולמי שלא אני אסביר-

אדם שמאס בהתייחסות של הממשל האמריקאי לנופלים במלחמת המפרץ השתלט על כלא אלקטרז ובו בני ערובה והוא דרש מיליון דולר עבור כל משפחה ממשפחות הנופלים והכרה בנופלים כגיבורים.

הוא למעשה ביצע פשע, נכון, אך האם האדם הזה הוא אדם רע? אינני חושב כך, הרי שמטרתו הייתה נעלה אך הדרך לא חוקית כביכול.

לא נפרוש את ההמשך למען אלה שעדיין לא ראו את הסרט.

אז איך אנחנו משייכים את הנטייה ומהי למעשה נטייה זו במשחקי תפקידים?
אני אתבסס על שלוש הנטיות המרכזיות- טוב, ניטרלי ורע ואתמקד ברע.

אדם שנטייתו היא טובה הוא זה שיתייחס לזולת בכבוד, הוא יברר את הדברים לפני שהוא פועל וינסה להבין האם המעשה הוא נכון וצודק על פי הכלל, מי זה הכלל? האם אנחנו נתייחס לכלל כרוב האוכלוסייה? האם רוב האוכלוסייה צודקת? מה שטוב לכולם יהיה טוב גם לי ואני אמשיך את דרכי החוק ואשמור על הסדר בעולם, אני מתייחס לאדם שכזה כמישהו די תמים, אחד שהוא בעל אמונה עיוורת ולא מחפש את הדברים הרעים אלא איך לסדר הכול לטובת כולם ובשקט.

הניטרלי הוא זה שמחפש את האיזון המושלם, זה שינסה לשפר את מצבו של העני או זה שינסה להרע את מצבו של העשיר לטובת העני, אדם שכזה יכול להגיע למצבים שבהם הוא לא מסוגל לתת לעצמו לפעול כי הוא לא מבין למי יש יותר כוח ומי צריך לקבל עוד כוח.

ההסתכלות שלנו על הניטרלי תהיה כאדם שאין לו נטייה ממשית וכל חייו הם שחור ולבן.

ואז אנחנו מגיעים למרושע, למה למעשה אנחנו קוראים לאדם בכינוי "מרושע"? מה הופך אדם למרושע?
הרי שהבחור הטוב ידוע כעוזר לכול ותורם מהכול, הניטרלי לא ממש מבין מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך, אך מרושע יקרא בפי כל "מרושע".

הוא אדם שלא יעזור לאחרים, יביט אך ורק על טובתו האישית וילך בדרך הנקראת "המטרה מקדשת את האמצעים", מי לא מכיר את המשפט הזה? אך האם עצרתם לחשוב לרגע על המהות שלו? התכלית שלו?
"המטרה"- מה אני רוצה להשיג בסופו של תהליך.

"האמצעים"- התהליך.

אז מה זה בעצם אומר?

דוגמא להסבר אחד וצפוי יחסית הוא אדם שמנגן בלהקה וצריך כסף לחזרות, ימצא עבודה יומית נחמדה ובעזרתה ישלם לחזרות.

ההסבר השני- המרושע- אותו אדם מצא עבודה אך היא איננה מספקת את צרכיו... הוא יעשה הכול כולל הכול על מנת להתקדם ולקבל שכר יותר גבוה והמבין יבין.

אז אם אנחנו מנתחים את ההסבר השני אנחנו יכולים לראות שלמעשה, מבחינת אותו אדם הוא הצליח להשיג את המטרה אך הדרך לא הייתה הוגנת מבחינת הכלל.

האם זה הופך אותו לאדם רע?

לעניות דעתי ההסתכלות על האדם הזה בעיניי הכלל היא כאדם רע אך כפרט הוא עשה מה שטוב לו.

האם משחק תפקידים כאדם מרושע יכול להפוך את המשחק לחוסר תענוג בעיניי הכלל?

באופן עקרוני לא.

אני רוצה להדגים קיצוניות של מה שנקרא בשפת הנטיות "תוהו מרושע"-

חבורה של אנשים חוברים יחדיו על מנת למצוא אוצר חבוי ששמעו עליו ממקורות ראשונים.

הם עשו מחקרים, קראו ספרים, נברו במוחות האנשים בסביבתם ומצאו מפה לאוצר. אז הם יוצאים לשליחות מטעם עצמם למצוא את האוצר הזה. נעצור לרגע אחד כאן- למה למעשה חבורה שלמה תצא למשימה שכזו? כבר אנחנו רואים בצע כסף בקבוצה. נמשיך- אז הם הולכים לכיוון הנכון, נלחמים במפלצות מרושעות... רגע... למה המפלצות מרושעות? כי הן מגינות על עצמן? טוב, נמשיך- הלוחם הגדול רץ קדימה, עליו מגוננים הקשת והקוסם מאחור, וביחד עם הריפוי של הכוהן הנחמד (בית מרקחת מהלך, לא?) הם מנצחים את כולם ומגיעים לאוצר...

החדר גדול ומלא בכל טוב, הם מתחילים להסתובב בין הזהב והיהלומים ואז לפתע, הם שומעים לחישות... הקוסם נעלם... הקשת נמצא שרוי על הרצפה, שותת דם, על ידי הלוחם המופתע ואז כשהוא מרים את עיניו מגופתו של הקשת הוא רואה את הכוהן שרק לפני רגע ריפא אותו, קלות יש לומר, ומשם הדרך קצרה לגן עדן של הלוחמים.

אז הפכתי את הכוהן הנחמד למרושע, למה?

שיא הרשע, או שוב, לפי הכלל יש לומר, הוא אדם שאיכפת לו רק מעצמו ולא מאף אחד אחר, המטרה הראשונית של אותו כוהן הייתה להיעזר בחבורה על מנת להגיע לאוצר ושם להרוג אותם ולקחת הכול לעצמו, לא חשובה השאלה של איך הוא ייקח עכשיו הכול, זה שהוא בעננים עכשיו זה לא חשוב.

הנקודה היא שכול האוצר שייך לו עכשיו.

האם זה הופך אותו למרושע? אני אחזור להתחלה באומרי- הכול יחסי.

איך עומדים שני אנשים, אחד טוב ואחד רע ביחד?
אומרים שהגבול בין טוב לרע הוא מאוד דק.

אז נגיע לעובי הקורה-

אין דבר כזה בהגדרה "רע" כולנו נולדים אותו הדבר אך מתחנכים בצורות שונות, אז אחד יראה את העולם בתמימות, הוא יהיה זה שיעזור ויהיה שם עבור כולם ומצד שני יעמוד זה שמבט חודרני בעיניו וקמטי מחשבה עגמומית על מצחו והוא לא יעזור לאדם מלבד עצמו.

אז איך אנחנו מסתכלים על מפלצות במשחקי תפקידים? או יתרה מזאת- אויבים-

במשחקי תפקידים אנחנו תמיד נתקלים באויבים, הרי איך אחרת יהיו קרבות?

אף אדם לא קם פעם אחת לשאול את המנחה או את עצמו למה לכל הרוחות האורקים האלה תוקפים את העיר? מה היא הסיבה שאנחנו צריכים לשכור שכירי חרב שיהרגו את המפלצות הארורות ויפסיקו את הפשיטות של האורקים על העיר?
אז ידוע לכל שאורקים הם גזע נחות, אפילו נחות ביותר, הם טיפשים וקלים להריגה, מכה אחת אולי שתי מכות וקיבלנו נקודות ניסיון מתנה... ממש כמו לקחת סוכרייה מתינוק.

נעצור בנקודה הזו ונשים מבטינו בעיניי האורקים העלובים-

הם חיים בקומונות מזוויעות, סירחון וצחנה, אוכלים בשר עבש ואין להם יותר מדי שכל לתבל את המרק שעשו מכמה עכברים שמצאו.

אולי פשוט נמאס להם? האם ייתכן שקם אורק עם קצת שכל והחליט להנהיג מרד ואמר לחבריו שהם טיפשים ושהם צריכים לחבור יחדיו על מנת לפשוט על עיר קרובה ולאכול כמו שצריך ואולי להשיג קצת כסף או ציוד, אתם יודעים, שיהיה.

אז האם הגזע הנחות הזה שסך הכול רוצה להתקיים, הוא רע?
אז אומרים שליצורים שכאלה, לא תבוניים, הנטייה לא משחקת תפקיד משפיע כל כך בחיי היום יום.

אז נעביר את התמונה למקום אחר- יצורים תבוניים שכולנו מכירים- הדרקונים.

מבוכים ודרקונים מורחב- אסופת המפלצות אומר שהדרקונים מתחלקים לשניים- צבעי המתכת והצבעים הרגילים.

מבחינת נטיות-

צבעי המתכת הם הטובים, הם שומרים על אוצרות כמו דרקונים טובים אך יודעים לדבר ולהגיע למצבים של משא ומתן עם עוברי אורח שלא בא להם להפוך לסטייק עשוי טוב, טוב...

מאידך הצבעים השונים הם מרושעים, במפורש "מרושעים"- דוגמא- דרקון אדום הוא דרקון חזק מאוד, חמדן ותעב בצע, שומר רשימות מלאי של האוצר שלו ויתרה מכול הוא רואה את עצמו כעליון לכל הבריאות בעולם כולו.

אז מה הופך אותו למרושע? זה שהוא חמדן? זה שהוא רואה את עצמו במראה ענקית? למה הוא מוגדר בעל נטייה מרושעת?

כל הנכתב כאן הנו מנקודת המבט האישית שלי בנושא הנטיות במשחקי תפקידים, יש הסוברים שנטייה היא אלמנט שמעכב את התפתחות הדמות במשחק ואף את הדינמיקה של משחק תפקידים רצוף.

אני מקווה שכתבה זו תצליח לפקוח כמה עיניים לכיוון השאלה "מה בדיוק מהווה הנטייה במשחקי תפקידים"?

כי בסופו של דבר, אם אנחנו לא מגדירים זאת כראוי, אנחנו מפספסים חלק נכבד מהמשחק.
 
misent

 

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות
 
  תגובות  
  You're bad and good at it
Demian   - ‏11/‏05/‏2007 16:30 
1.
  כן ולא....
Dea Amabilis   - ‏14/‏05/‏2007 16:50 
2.
  רשעות ?
^Spike^   - ‏14/‏05/‏2007 22:21 
3.
  יש עוד צירים
Prox_M   - ‏25/‏05/‏2007 13:12 
4.
  כתבה מעניינת מאוד
orhalimi   - ‏11/‏06/‏2007 14:41 
5.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות