גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

משחקי תפקידים- אונליין מול שולחני


7.10.2007
משחקי תפקידים- אונליין מול שולחני
דעה אישית

דירוג מאמר
צפיות: 7533

הערה:הכוונה במושג LIVE בכתבה זאת היא משחק תפקידים שולחני. פשוט יש מחשקים שמועברים בצ'יאט וכוי' וLIVE הכוונה כאן זה משחקים שולחניים שמועברים מול השחקנים לא דרך מחשב.

התחלתי לכתוב כאשר המטרה העיקרית אשר עמדה לנגד עיני הייתה ליישב את הסכסוך בין המו"ד לבין ה- RP.

אולם, עם התקדמות הכתיבה השתנתה מעט המטרה ואני מעוניין לכוון יותר לכיוון השיהום או המשחק עצמו.

אני מבקש להתייחס להבדלים בין משחקי האינטרנט למשחקים ב- LIVE. ההבדל העיקרי במשחקים הינו ההבדל בין להופיע מול קהל לבין "התחבאות" מאחורי מחשב.

ההבדלים, לדעתי, בין LIVE למחשב הם:

- יותר כיף ב- LIVE (לא רק דעה אישית שלי, אלא של שחקנים רבים)

- ניתן לעשות שימוש במס' עזרים רב כמו אינטונציה, תנועות גוף, מוזיקה וכו'

- השחקן חש כמו אדם על במה, עליו להקרין סמכות, עניין וביטחון בכדי לשמור על משחק טוב.

- לדעתי, החיסרון ב- LIVE הוא שאינך יכול להגיד לכל שחקן משהו פרטי בכזאת קלות כמו שאתה עושה דרך מחשב. אתה צריך לכתוב פתק או לקרוא לו לצד ועוד במחשב אתה פשוט פותח איתו שיחה אישית והשחקנים האחרים לא מרגישים אפילו במשהו חסר.

- כאשר המשחק נעשה במחשב יש לשחקן זמן לחשוב וזה נתון חשוב. בLIVE- אני לא תמיד מסתכל בכל מה שכתבתי או בספרי החוקים וכו'... רק שאני מביא את השחקנים למצב בו הם מדברים בעצמם ולא מסתכלים עלי ואני מרגיל אותם שאני שומע תוך כדי שאני בודק דברים אז אולי.

- במחשב בזמן שהשחקנים מדברים יש אפשרות לקחת את הזמן למחשבה ואף אחד לא יאמר כלום.

הדרכים למקסם את היתרונות ולמזער את החסרונות ב- LIVE

אלתור

אלתור מהווה את אחד הנושאים החשובים במשחקי תפקידים. הרי בלי אלתור, שהם מהו? אבל, יש כמה סוגי אלתורים.

בואו ניישב את המושג אלתור קודם. לדעתי, קיימים 3 סוגי אלתור עיקריים :

· המצאה של משהו באותו רגע בלי תכנון מראש...

· "להסתדר עם מה שיש".

· ניתוב מחדש של השחקנים

כשהם, אני מכין רקע כלשהו, בסיס שיאפשר לשחק איתו ואשר קובע את מטרות השחקנים וכד'... אך מה קורה כאשר המשחק לא הולך לפי התכנון? האם אני דוחף משם את השחקנים או מנסה לגשר דרך מה שהם עושים או בעצם זורק את הדבר הראשון שעולה לי בראש? ובכן, תלוי מה המטרה שלי. כלומר, אם קרה משהו לא צפוי שלא היית מוכן אליו אז עדיף לאלתר, לאלתר ברמה הכי קיצונית, ו"לזרוק" אתהדבר הראשוןשעולה לך בראש (שקשור לנושא).

יש שני חוקים בהקשר זה:

1.אם זה עובר סינון של שנייה בדיוק אז זה מתאים

2.בדרך כלל הדבר הראשון שעולה לך בראש זה הדבר הכי טוב

קיים דבר נוסף הקשור לאלתור – החוכמה היא לאלתר בצורת סיפור, ואם אפשר אז גם ברמה מסוימת של חשיבה, אבל במקרי שעמום אין מה לעשות!

יש הכרח, למרות האלתור, לשמור על השחקנים להישאר בקו שלך, אבל לא יותר מדי. למה שתהיה בעיה שהם יחרגו? האם זה בגלל הפחד שהם יעשו משהו שלא תדע איך להגיב עליו ולכן תבטל את זה, אבל כמובן אם קורה משהו שאתה לא רוצה שיקרה אז נחוץ ביותר להשתמש בזה. הפתרון הפשוט ביותר הוא להבהיר לשחקנים מלכתחילה את נושאי הסמכות: "יש חוק אצלי שאני משהם. כל מה שאני אומר חשוב יותר מעל כל ספר חוקים וכל משהו שהכרתם קודם לכן. אם משהו מפריע לכם תבואו ותנסו לשכנע אותי, אבל לא מהסיבה שחוק הזה קיים בעמוד XXX".

בכל מקרה, אין מה לעשות, ברוב המקרים אנו רוצים שלשחקנים יהיה חופש לעשות מה שהם רוצים, אבל מצד שני אתה רוצה להגיע למשהו.(ד"א יש הרבה מקרים שיש לשחקנים חופש והם לא מרגישים שיש להם או להיפך. אבל זה אולי בכתבה אחרת).אם אין אצלך בעיה של שעמום או של יציאה משליטה אז עדיף שתשתמש בנקודות. אתה כותב על דף לידך אפילו בכלליות "ישראל ישראלי יפגוש את פלוני אלמוני כדי לבשר לו שהכפר שלו נהרס"(דוגמה). אין לך מושג מתי תכניס את זה, ואתה לא רוצה באותו מקרה ספציפי זה "למשוך בחוטים" את השחקן ולכן אתה ממשיך רגיל ובהזדמנות שהכי נראית לך עושה בזה שימוש. לזה אני קורה אלתור עם בסיס.

במשחקי מחשב עקרון האלתור דומה רק שאין לך בעיה של זמן, דבר הגורם לכך שיש אפשרות להשתמש באלתורים קצת יותר מתוכננים ולא קיצונים. ניתן להשתמש בטכניקת האלתור המופרז שהצגתי קודם לכן בה "זורקים" את הדבר הראשון שעולה בראש ב- 2 מצבים:

1. מצב של שעמום או שהשחקנים מרגישים שהם מובלים – בשלב זה אפשר לתת לשחקנים להשתחרר מעט.

2. במצבים בהם אתה מעוניין לעורר יצירתיות במשחק שלך.

כיצד לשפר אלתור? קחו חבר, תבחרו נושא מסוים כמו "אורק". כל אחד צריך להגיד משהו על האורק ולהעביר לחבר שלו. מי שנשאר כמה שניות בלי לומר כלום - נפסל. גם מי שאומר דברים לא קשורים נפסל (נגיד אם אחד מתאר שלאורק יש כבשה והשני מדבר על הכבשה עצמה בלי להזכיר את האורק נפסל). שימו לב שזה משפר את הטכניקה של משיכת זמן באמצעות דיבורים.

שימו לב שאם כל הזמן תנסו לחפור באורק תתקעו ואם תעשו כמו סיפור על האורק זה יזרום.(ומה שתגידו על האורק באותו יום יהיה בסיס ל 7 הרפתקאות...)

כל מה שאני מזכיר בכתבה הזאת הם בגדר טיפים בלבד. כל דבר צריך להיות ברמה הנכונה ובמידה הנכונה בכדי ליצור את מה שאתם רוצים.

מהו תיאור?

בתיאור אנחנו השהמים (והשחקנים) מעבירים ויוצרים את העולם אשר סביבנו. אולי הגדרה קצת גסה, אבל אפתח את הנושא בהמשך.

לתיאור יש 2 מטרות:

1 מסירת מידע

2 הצגת אווירה (וזה יותר חשוב מהמידע, לדעתי).

השהם, אני לא יודע אם הוא מדמיין את העולם בצורה מפורטת או רק בעזרת קווים מנחים. אבל להגיד לכם את האמת - זה לא משנה. השהם צריך להעביר את המשחק, לא לחוות אותו בתור שחקן. מנקודת הראות של השחקן אני קולט את מה שהשהם משדר בקול, בעיניים, בתנועות הגוף ועוד דברים שהוא מקרין כלפי חוץ, לא עוזר לי שהוא מדמיין את זה בראשו בפירוט אם הוא לא יודע להסביר לי. אני בתור שהם מדמיין את הכל כמו סרט מצויר בלי יותר מדי פירוט. אני צריך את הזמן הזה כדי להעביר את התיאור לשחקנים בכדי שלא יווצר מצב בו השחקנים משתעממים. עם שחקנים יותר בוגרים אפשר להיות גמישים בעניין, אבל אני רואה את מחויבותי לגרום לשחקנים להתעניין.

איך עושים זאת?

חשוב להבין שהשחקנים הם לא רובוטים, יש להם "מכונת" דמיון בראש (לרובם) וצריך רק להפעיל אותה. אם אתם במצב בו כל אחד מתאר את העולם בראשו אחרת, אבל כולם מבינים מה השהם רוצה ומה כל אחד רוצה - אז אתם במצב טוב.

שמעתי על הרבה שהמים שדוגלים בתיאור, אבל הם מתארים בכזה פירוט, שקשה לנו לעקוב ואני נרדם לפני שהמשחק התחיל.

אוקי, אז מטרה ראשונה למסור מידע:

במידה ואתם מתארים משהו תסתפקו בשימוש במס' פרטים מועט ולמתקדמים אפשר גם יותר אבל, כל פעם בנקודה אחרת.

אווירה: אווירה היא גורם חשוב מאוד, שהמים רבים משתמשים באינטונציה (שינוי קול) בכדי לגלם דמויות שונות, משתמשים בתיאורי ידיים ומחצינים דברים. אני אישית אוהב משחק מאוד תיאטרלי (זאת אומרת שאם אני מתאר זאב אני יכול לרדת על 4 ולנבוח עליכם) אבל בזמן האחרון קצת נרגעתי, הסתבר שזה מפחיד כמה שחקנים...

אם ניקח לדוגמה תיאור של עיר ברזל, ואני רוצה שהשחקנים יבינו שיש שם אנשים עניים, שהכל עשוי מברזל ושזאת עיר לא ממש מעניינת.

"מרחוק אתם רואים את עיר הברזל מתנשאת למרומים. (עכשיו אני שואל את עצמי מה השחקנים רואים מה יש בעיר ברזל) "חומות מקיפות את העיר (חומות?זה לא מעניין איזה חומות?) עשויות מברזל בצבע זהב (הו, זה יותר מעניין. אני לא רוצה לשעמם את השחקנים ומה עוד יש שם?). "שער פתוח מברזל שלצידו שני שומרים (אין לי טעם להמשיך לחפור בשומרים או בעיר הברזל כי הם רחוקים ממנה עדין, אז אני יוצא מהנקודה הזאת וממשיך במקום אחר) מאחורי עיר הברזל קצת ימינה יש מכרה ברזל ענק שמלא אנשים רזים שעובדים שם בעבדות. מימינכם אתם רואים חורשת עצים (ואז אני מתאר קצת קולות שלה וכו' ואז יוצא מהקטע מתאר מה יש סביבם)"

זה בכלליות ואז אני מכניס בהמשך את האנשים העניים.

אני לא ממש נותן תיאור מפורט כי אני רוצה שהתמונה תעלה בדמיון של השחקנים. אם השחקנים ירצו עוד מידע הם ישאלו ואז אני מתאר ביתר פירוט (ולזה אני רוצה להגיע כי אני רוצה עניין).

בעיקרון זה תיאור לפתיחת משחק לא להרדים אותם, בהמשך אחרי שהם נכנסו לקטע אפשר תיאורים יותר מפורטים או יותר קצרים בהתאם למטרות שלך, אבל תשמרו על עניין.

תרגיל לאלתור ואווירה:

תעשו את זה מול מישהו (שמכיר את המוזרויות שלכם ולא ייבהל). תתארו לו למשל דרקון, המטרה היא שידמיין את המצב שבו אם הוא יוצא להילחם בדרקון – הוא ימות.

אז אתם מתארים דרקון, 3 פריטים שיש לדרקון, עכשיו עם הידיים תקצינו! תצאו מפרופורציה ותתארו. תנסו להעביר את הפחד בתנועות הגוף שלכם וכד'..

תעשו את זה עם כמה דברים ותנסו להעביר אווירה.

לעומת זאת, במשחקי המחשב עדיף להשתמש ביותר אמצעי תיאור בכדי לעזור ולדמיין את הדמויות, קולותיהם, וכד'.

אני מצטער מראש לאלו שציפו שיהיה כאן יותר תוכן על העברת משחק באמצעות המחשב, אבל הכתבה הזאת יותר התמקדה במשחק שמועבר בצורה ישירה מאשר דרך מחשב.

אני מקווה שנהניתם לקרוא ואשמח לענות על שאלות הערות\הארות ותגובות.

אור
ותודה רבה למיכאל גורודין והעמותה על ההשראה לכתבה
 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות
 
  תגובות  
  הממ כן...
orhalimi   - ‏08/‏10/‏2007 14:46 
1.
  נחמד ביותר... רק השם באמת לא מתאים...
aok1   - ‏19/‏10/‏2007 13:42 
2.
  אחלה כתבה
אורח   - ‏11/‏11/‏2007 16:16 
3.
  תודה אחי
orhalimi   - ‏18/‏11/‏2007 08:38 
4.
  יפה מאוד
ערן   - ‏19/‏11/‏2007 19:30 
5.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות