גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

משחקי תפקידים - היכרות אישית


5.9.2006
הצגה אישית של משחקי תפקידים - דעת יחיד.
דירוג מאמר
צפיות: 7626
משחקי תפקידים
 
הרבה כבר נכתב על משחקי תפקידים בעבר, אך כיום אנו בעידן שבו משחקי תפקידים תופסים מקום יותר רחב ויותר מעניין.

עם המגוון האדיר של סוגי משחקי תפקידים אנו מנסים להבין גם את המקור ובעיקר את המטרה של המשחקים.

בראש ובראשונה ברצוני לומר שזהו מאמר אישי שבו אני נותן את נקודת המבט של האחד על המשחק. יהיו אלה שלא יסכימו איתי ואולי גם נפתח על זה דיון מעמיק, הכל בבוא הזמן.

ההיכרות הראשונה שלי עם המשחק הייתה בגיל 14, אז שיחקנו מבוכים ודרקונים הישן והטוב שבו אלף היה לוחם וקוסם... מאז התפתחו הדברים והיום אנו עומדים מול שדרוגים של המהדורה שלישית.

משחקי תפקידים הביאו אותי למחוזות שלא הכרתי ושכל כך הייתי רוצה להיות שם באמת, בעצמי. הכניסות למשחק היו דרמטיות, הכל היה נכנס כה חזק לתודעה האישית שלי שלפעמים היה הדבר משפיע גם על חיי האישיים, אני חייב הרבה למשחק עקב התפתחותי האישית דרכו.

במשחק תפקידים, המטרה היא להיות דמות שהיית רוצה להיות ולנתב אותה לפי האופי שלך, כך למעשה השחקן יכול לגלות הרבה על עצמו, דברים שהוא לא חשב שהוא יכולים להגיע אליהם, מחשבות שרצות לו בראש והגעה לתובנות עצמיות הרבה מעבר למה שהשחקן יכול להגיע אליהן בחיי היומיום.

"אז אני מניף באיום את החרב הדו- ידנית כלפי האויב האכזר בעל השיניים המפחידות ורץ אליו בהתקפה מאסיבית!!!", כך מתחיל לוחם את הקרב, ראו את ההקבלות של זה למציאות: "אני יכול ואני מסוגל, למרות שאין לי מושג לאן אפנה, אני מאמין בעצמי וביכולות שלי".

"אני עומד מאחור ושולח קליעי קסם", כך, לעומת זאת יחל המכשף את הקרב, ראו את ההקבלה הבאה: "אני עומד ומגן על החברים שלי, מצד שני אין לי מושג מי יתקוף מאחור".

עכשיו נצא מהקרבות. המשחק, בעיני, הוא הרבה יותר מלהילחם באורקים או מפלצות אחרות. במשחקים שאני מעביר בתור מנחה לא יהיה ריבוי קרבות אלא ניסיון להכניס את החבורה למצבים שמהם היא צריכה לצאת בחיים ובכבוד. אנחנו מזמן כבר לא קוראים לדמויות "חבורת הרפתקנים" אלא "שכירי חרב", שינוי מהותי בתפיסת משחקי תפקידים ולו רק בגלל שבימים עברו, קשה לי להאמין שקבוצה של אנשים נפגשו והחליטו, סתם ללא סיבה ברורה, להיות "הרפתקנים".

הניסיון לשלב את המשחק עם המציאות של העבר נותן תחושה שזה באמת קורה- וזו רק דוגמא, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להכניס הרבה מוטיבים מציאותיים כך שנוכל לחוש את מה שהדמות חשה, להתוודע לאמת ודרך זה לדעת יותר טוב על הגבולות שלך בתור אדם.

מצד שני, למתקדמים יותר, קיימת עוד אפשרות מעניינת, שהיא לקיחת דמות שלא קשורה במהותה לאופיו של השחקן ולנסות להתמודד איתה. כאן השחקן לא רק מתמודד רק עם המשחק, אלא גם עם הקונפליקטים הפנימיים שלו ביחס לדמות. (גישה מעניינת ביותר), תוך כדי, השחקן יכול לעבור למימד שבו הוא זקוק לכוח נפשי רב, אך אם הוא מצליח הוא זוכה בהכרות עמוקה עם עצמו והפעם גם עם הסובבים אותו. בצורת משחק זו, השחקן לומד להעריך גישות שונות ומגוונות לחיים בין אם זה דרך הקרבות ובין אם זה דרך היכרות עם התרבויות השונות של מגוון הדמויות והמקצועות הקיימים.

כיום, 14 שנה עברו מאז שהתחלתי לשחק לראשונה, כמו שאמרתי בהתחלה, הרבה דברים השתנו אך מהות המשחק נשארה אותו הדבר, כמה שישנו את החוקים, יוסיפו גזעים, מקצועות וכל אלמנט אחר... משחקי תפקידים תמיד יישארו כלי למידה מעשי ופילוסופי על עצמך והסובבים אותך.

אז איך בעצם משחקים במשחקי תפקידים?

ראשית כל יש לבחור דמות- זה אומר, בפשטות, לבחור גזע, מין ומקצוע. זה למעשה החלק שעליו מתבסס השחקן, מעבר ליכולות המתבססות על קוביות.

במשחקים שלי אני הייתי מעדיף ליחס משמעות נמוכה יותר למזל (קוביות) מאשר למשחק עצמו של השחקן. כל שחקן יכול לשחק טוב גם אם יש לו מגבלה של להרים משאות כבדים (כוח 8 לדוגמא).

לאחר שאלה נבחרו יש לבסס נתונים לדמות- זה חובה אין איך להשתחרר מזה.

לפי זה (פחות או יותר) ולפי הדמות- אופי ואישיות, מבססים את המראה החיצוני של הדמות. בשלב הזה צריך למעשה כבר לבנות היסטוריה לדמות שאותה משחקים. ההיסטוריה חשובה לנושא של האופי וצורת השקפת העולם וכמובן ההתנהגות של הדמות- רק כך ניתן לשחק באופן שוטף.

לאחר כל זריקות הקוביות מתחיל המסע הארוך של הקניות (מי מבינינו שאוהב את זה ומי שפחות), עם הקניות מגיע הדרג"ש (שריון) וההתקפה (כלי נשק).

בבניית הדמות במשחקי תפקידים יש נתונים חשובים לא פחות שהם המיומנויות השימושיות של הדמות- אותן ניתן לבחור ממגוון אדיר של אפשרויות, רצוי לבחור דברים שלאו דווקא ישמשו את המשחק כי אנחנו יודעים מה יהיה או מכירים את המנחה אלא לבחור משהו שיאפיין את הדמות ביחס להיסטוריה שלה ולאופי שלה.

לאחר בניית הדמות לפי חוקים ומספרים וכמובן אחרי שנתנו לדמות שם, אופי, היסטוריה ומראה, המשחק מתחיל.

קבוצת חברים נפגשים והמנחה בונה קוים תוחמים לסיפור שאת תוכנו צריכה למלא החבורה. אסור למנחה לגרום לניתוב השחקנים (כמו להגיע מוכן מראש לכל היתקלות או אירוע) אלא לתת לשחקנים ליישם את רצונם ולהתגמש לפי צורת המשחק- מן הראוי לציין שיש לשמור על הקווים התוחמים אך לדעת שיש עוד אלפי סיומים אחרים האפשריים למשחק.

כאן ניתן לשלב גם מחוזות עתיקים של העולם שלנו ואף להמציא חדשים בהשראת ההיסטוריה שיהיו כביכול מקבילים להיסטוריה שלנו אך עם שינויים "קלים"- ע"ע עולמות באתר.

ניתן להמציא כלי נשק ולחשים חדשים והדבר שלפי דעתי הכי מהנה במשחק זה אותו יום שמגיע והמנחה אומר: "חבר'ה, עליתם דרגה, נא לבצע את השינויים הנחוצים" הכל לפי הספר אמנם אך התענוג תמיד נשאר אותו הדבר.

כמובן שישנן ספריות שלמות העוסקות בנושא וגם ספרי הסבר על משחקים מסוגים שונים ומגוונים.

ההתחברות שלי לתחום משחקי התפקידים היא בעיקר למבוכים ודרקונים הישן והטוב, לי קשה מאוד היה להתחבר למשחקים אחרים ויש לומר שערכם אינו פחות.

לסיכום, משחקים ניתן למצוא בכל מקום שרק נרצה, סגנונות שונים וצורות שונות של משחקים, אלא מה שמיחד את משחקי התפקידים הוא שרק במשחק הזה אנחנו יכולים לשחק הכל ולדעת להרגיש שאנו עושים את הדבר האמיתי ללא מגבלות של זמן, חוקים, יכולות פיזיים או בכלל.

במשחקי תפקידים אין מנצחים ומפסידים, יש התקדמות וזה יותר מהכל הנושא של איך משחקים את המשחק מאשר לחשוב על ניצחון.

הגישה למשחק היא כמובן שהשחקן מודע להבדלים בינו לבין הדמות וגם לקווים הזהים ולדעת לנצל את היתרונות (ולפעמים גם החסרונות) לטובתו ולשחק לפי קוים מנחים שהוא הציב לעצמו מלכתחילה.
 
 
 
מאת: נועם קמחי

 

 

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות
 
  תגובות  
  הכתבה
Bufi   - ‏05/‏09/‏2006 14:44 
1.
  מעולם
seth   - ‏07/‏09/‏2006 12:24 
2.
  בעוד השורה האחרונה נכונה...
ננסק   - ‏07/‏09/‏2006 16:33 
3.
  השאלה היא
n.k   - ‏08/‏09/‏2006 09:48 
4.
  אתה טועה מאוד.
ננסק   - ‏09/‏09/‏2006 11:58 
5.
  אשמח
n.k   - ‏10/‏09/‏2006 11:17 
6.
  עשיית דמות על פי המזל (הקוביות)
דוד ח   - ‏23/‏08/‏2009 15:25 
7.
  עשיית דמות על פי המזל (הקוביות)
דוד ח   - ‏23/‏08/‏2009 15:25 
8.
  במשהו אחד אני מסכים עם "ננסק"-
Dream   - ‏09/‏11/‏2009 17:46 
9.
  אני
Racovsix   - ‏16/‏11/‏2009 12:48 
10.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות