גולשים כרגע באתר
‏יום רביעי ‏18 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

ESTAMPIE


27.11.2007

"לִבִּי בְמִזְרָח וְאָנֹכִי בְּסוֹף מַעֲרָב" 

(ר' יהודה הלוי)


דירוג מאמר
צפיות: 7455

טענה הגיונית אודות היווצרות תרבות, היא שתרבות מתחילה בתהליך פנימי ומתגבש לאיטו, של ליכוד זהויות שונות קטנות יותר – משפחתיות, שבטיות, קהילתיות בקנה מידה קטנה, תוך כדי ליכוד המאפיינים המשותפים לכל תרבות, כאשר אותו תהליך, שדומה מאוד באופיו לחום וללחץ שמופעל על פחם ע"מ שיהפוך ליהלום, או לחילופין, כל "כור היתוך" תרבותי, נמצא בתוך תהליך פנימי של מדינה, כל מדינה, שנמצאת בשלבי התגבשותה.

אני חושב שקיים עוד גורם שמסייע להיווצרות תרבות – השפעות חיצוניות מסוגים שונים, החל מהגירות המוניות עד לפלישות צבאיות, וחשוב מכך – קשרי מסחר.

קשרי מסחר הן השער למעבר רעיונות חדשים בצורה שוטפת מלבד מטרתם המוכרת למעבר טובין, ואותה תחלופת רעיונות יכולה בעצמה להפוך לטובין נוסף בעל ערך משל עצמו בתהליך המסחר.

האנסמבל Estampie) Estampie מהווה גם שם לריקוד וסגנון מוזיקה מהמאות ה-13-14), שמנגן בעיקרו מוזיקת ימה"ב תוך שימוש בכלים אותנטיים ששימשו את נגני תקופתם ומתבסס בעיקרו על טכניקות השירה מאותה התקופה, בחר להקליט אלבום מיוחד במינו, "מרקו פולו" שמו, שהמוטיב המרכזי שלו הוא התחקות מוזיקאלית ותרבותית אחרי מסעותיו של מגלה הארצות הנודע (או הבדאי הנודע, אם להתבסס על דברי מבקריו).

האלבום מציג בתוכו גיוון ושילוב מוזיקלי נרחב ומגוון בין סגנונות מוזיקה שנראים (או שמא "נשמעים"?) לא מתאימים יחדיו, כמו למשל מזמורים דתיים אירופאים לבין מוזיקה סינית.

מבחינת ההשפעות המוזיקליות באלבום, מדובר בשילוב כל הסגנונות המוזיקליים במקומות בהם ביקר מרקו פולו – מוזיקה אירופאית של ימי הביניים, שירי חצר פרסיים, מוזיקה ערבית, מזמורים מונגוליים ואף מוזיקה סינית. כל הסגנונות המוזכרים משוחחים זה עם זה ומשתלבים בצורה הרמונית וחלקה אחד בתוך השני, למרות חוסר ההיגיון הראשוני במחשבה של שילובם של שירה בפרסית, כינורות סיניים וצלילי הקאנון והעוד. במהלך השירים והקטעים האינסטרומנטליים המפוזרים באלבום זה, שהוקלט בהופעה חיה בפני קהל (!), אנו למדים שהגדולה במקבץ זה היא לא השילוב בין הסגנונות בלבד, אלא התייחסות לכל האלמנטים והסגנונות המופיעים באלבום כאל יחידה תרבותית אחת בלתי מתחלקת ובלתי ניתנת להפרדה. גם אם מדובר בשירה באיטלקית שמושרת לצד תיפוף בכלי הקשה ממרכז אסיה וסלסולים ערביים, היחס לקטע הוא כאל ביטוי של הנגנים לתרבות אחת למרות השוני בה.

מבחינה זאת, השם שניתן לאלבום מלבד היותו אלבום קונספט (וגם הרבה הרבה יותר), הולם אותו מלבד הסיבה שהזכרתי לעיל. מרקו פולו הציג בפני יבשת אירופה על מדינותיה ותרבויותיה מראה אחר. תרבויות אלו, שאולי נראות זרות, דומות ואף זהות לתרבויות אחרות למרות פניהן, מכיוון שהן מתבססות על אותם מאווים ורצונות שישנם בכל מקום לכל אדם שליבו פועם וראשו חושב. הוא הראה כי למרות השוני הגדול, לא ישנו שוני כלל וכלל בין הסוחר האיטלקי מהשורה לבין המלומד הסיני.

מסעותיו של מרקו פולו, וגם דרך המשי, הן אלגוריה לרעיון גדול ונשגב, הרעיון כי קיימת אינטרקציה בין כל התרבויות באשר הן קיימות, גם אם רחוקות ככל שיהיו. דרך המשי, למשל, מלבד דרך למסחר בין יבשתי של מזון (בין היתר), שהוא צורך אנושי בסיסי, העביר בתוכו גם רעיונות, מחשבות ובשורות דתיות, שמהוות צורך אנושי בסיסי לא פחות ממזון. ואותו טובין, כמו גם אותן רעיונות שעבור מהמזרח למעבר וההפך, קיים מכנה משותף אחד, שהוא לב פועם, צרכים אנושיים ורגשות כשכל אדם מרגיש.

אותה מוזיקה שמנוגנת באלבום זה, לא משנה מה השוני הפנימי בין הסגנונות המסורתיים של כל תרבות ותרבות, מבטאת דבר אחד מוחלט ומשותף לכל הסגנונות- הלך הרוח של האדם, מחשבותיו, רגשותיו ותהייתו המשתאה על היקום.

Estampie מציגים באלבום נפלא ומופלא זה, מלבד המוזיקה המדהימה והמקוריות שהובילו את חברי האנסמבל הזה (וכמובן שגם נגנים וזמרים אורחים), מסר חד וחודר, ביקורתי ומלא תוכחה אודות הזמנים שאנו חיים בהם, דרך השילוב הנפלא שהם מבצעים פה של סגנונות מוזיקה שונים היא שאין באמת עליונות תרבותית בין "מזרח" ל"מערב", ולא הפרדה שרירותית בין המזרח למערב. במידה מסויימת, Estampie עוסקים באלבום זה בתרבות המערבית, אבל הם עוסקים בבחינה של וייצוגה דרך תרבויות לא מערביות – זאת של אסיה ואפריקה, בתור שני אלמנטים שמתכתבים ומעורבים בתפחותה של המוזיקה המערבית (גם של זמננו) יותר מכפי שבני התרבות המערבית חושבים (גם בעזרת דרך המשי וגם ב"עזרת" פלישות צבאיות הדדיות), ובכך גורמים להבנה שהחלוקה הגיאוגרפית היא במידה מסויימת שרירותית בעליל מבחינה תרבותית, ומשמים כמחסום לא טבעי (אם כי, אחרי מאות שנים של חידוד ההבדלים התרבותיים מצד זה או אחר. ההבדלים נעשו "טבעיים").

Estampie באלבומם זה בעצם אומרים לנו כי התרבויות שמקורן באפריקה ואסיה, למרות זרותן תחילה, קרובות יותר לתרבות המערב יותר ממה שאני חושבים עליה מלכתכילה. הם מצהירים קבל עם ועדה כי למרות השוני הנראה לעין התרבויות האלו משלימות זאת את זאת, למרות מאמצם של פוליטיקאים ומסורות קולוניאליסטיות מצד אחד וקנאים דתיים ובדלנים מצד שני להכריז מלחמת השמדה על תרבותו של האחר.
 
תודה רבה ל- "חומר שחור"
 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
 
  תגובות  
  מעניין (לת)
הפיה הטובה   - ‏05/‏12/‏2007 11:37 
1.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות