גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏22 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > כתבות

משחקי תפקידים


27.11.2007
כתבה על משחק תפקידים
מבוכים ודרקונים בעיקר 

דירוג מאמר
צפיות: 7560

(הכתבה עוסקת במשחק תפקידים בעיקר ועל DND בפרט..)

שחקן: "אני נכנס לחדר ומתחנן לכוהן שירפא אותי"

שה"ם: "זרוק קובייה"

*גלגול*

שה"ם: או.קי הכוהן מסכים...(לא משנה מה הוא אמר אבל יצא לו 18 בקובייה..)

שה"ם:"אני לא מבין! תיכנסו לדמות תעשו RP! מה הבעיה !זה בטח בגלל השיטה...בגלל זה אני שונא DND..."

"אני אתעלם לחלוטין ממשחקי שבור ת'דלת והסיגנון, משום ששם אין שום עניין במשחק הדמות עצמו, וכל המיקוד הוא על הקרבות." כמו שאמר לי סלבה, שביקשתי ממנו לעזור לי בכתבת ה-RP.

אבל מה זה בעצם RP? ואם אני יודע מה זה RP כיצד ליישם אותו בDND- ?

ROLE PLAY
אני חושב שבבסיס צריך להגדיר מה זה RP, התרגום בעברית הוא לשחק תפקיד, או משחק תפקידים.
משחק תפקידים, זה כמו בתיאטרון, להיכנס לתפקיד של מישהו אחר ולחוות אותו.
מחשיבה שונה עד לדיבור והליכה בהתאם לדמות.
"משחק הדמות הוא הגורם העיקרי להנאה במשחק תפקידים, לדעתי.
השחקן, בזמן משחק, צריך להרגיש את הדמות, לחשוב כמו הדמות, ולראות דברים כמו הדמות. מצד שני, השה"מ צריך לעודד את השחקן להיכנס לדמות, והדמויות שיצור במהלך המשחק שילוו את השחקנים, גם צריכים להתנהג כמו השחקנים, ולכן לשה"מ תפקיד קשה, להיכנס לדמויות רבות ולחשוב כמותן."
לדעתי, כל מה שנכלל בקטגוריית "שבור את הדלת" (H&S) זה לא משחק תפקידים, זה משחק מחשב כמו דיאבלו (חולה עליו).

השחקן

חשוב שייצור לדמות שלו מספר קווים מנחים, אישיות שתייחד את דמותו, כדי שיעזרו לו להיכנס לתוכה ולחשוב כמוה. לכן מומלץ לבנות דמות שקל לשחקן להתחבר אליה ולחשוב בצורה דומה, אחרת השחקן יתקשה בזמן המשחק וזה לפעמים הורס את החוויה. השחקן חייב לזכור שהדמות שלו אינה אטומה והיא מושפעת מהעולם, על כן האישיות משתנה עם הזמן, וכמובן גם משחק הדמות.

בזמן המשחק עצמו, השחקן חייב לתאר את דמותו, מעבר לדיבור ופעולות בסיסיות בלבד. לפעמים אנשים שוכחים שאחרים לא מבינים את המסר שמנסים להעביר מבלי לתאר אותו. אם זה משחק מסביב שולחן, אז תנועות גוף ושינוי טון הדיבור אלה דברים בסיסיים, בעוד מול מחשב יש לתאר את טון הדיבור ותנועות הגוף שלכם במילים.

יתכן ולדמות לא יהיה מה להגיד, ומעולם זאת לא סיבה פשוט לשתוק. צריך תמיד להראות נוכחות, ולכן תנועות כמו הבעת בלבול, חוסר עניין, או פשוט קיפאון הכרחיות.

השה"מ

כאן מאותר ההבדל בין שה"מ סביר ושה"מ מעולה. שה"מ מעולה יכול להמריץ את השחקנים בקלות, לגרום להם לחוש באמת מעורבים, וגרום לשחקנים להגיב ולהתאמץ מכל בחינה.

השה"מ לא צריך רק לעודד משחק דמות מצד שחקניו, אלא גם לשחק כל דמות שהוא יצר בעצמו באותה צורה.

חשוב לתת לשחקנים את התחושה שיש להם אפשרות להשפיע, ולכן אסור לתת לדמויות האחרות כל הזמן להוביל אותם. יש לזכור שהדמויות שיצרתם הם בני אדם לכל דבר, עם רקע, אישיות והגבלות משלהם.

התפקיד החשוב השני של השה"מ, הוא כמובן לעודד משחק דמות מצד שחקניו. ניתן להשיג זאת במספר דרכים.

הדרך הפשוטה ביותר, היא "לצ'פר" שחקנים שמשחקים טוב, אפילו באמצע קרב.

אם שחקן נתקל בגובלין למשל, ובמקום להגיד שהוא תוקף את הגובלין, הוא מתאר שהוא מניף את נשקו ומשמיע קריאת קרב אדירה, מסתער על אויבו העלוב וכל תיאור אחר שעולה על הדעת, דרך טובה לעודד המשך של תיאורים טובים בעתיד של המשחק היא כמובן, להשתמש בתיאור הזה, להגיד שהגובלין קופא במקומו בפחד (מה שמקנה לשחקן את ההתקפה הראשונה), וברגעיו האחרונים לחייו מבין שהוא נכשל להגן על משפחתו.

תיאור הפעולות, התוצאות והתחושות עוזר להכניס את השחקנים לדמות ומעלה את הרמה של המשחק.

מחוץ לקרב, שם משחק הדמות הוא השולט, חשוב להמשיך אותו. מידי פעם השחקנים עלולים להשתעמם, ולכן כדאי לחדש ולהוסיף דברים. רומנטיקה, פגישות עם אישים חשובים (וגם לא כל כך חשובים) או אויב גדול שמוערך בעיר וגורם לכולם לשנוא את השחקנים, יש דרכים רבות לגרום לשחקנים להרגיש יותר מעורבים במשחק. אף אחד לא ירצה שהשחקנים יבואו לעיר רק בשביל להמשיך למשימה הבאה, ואתם לא רוצים למשוך את השחקנים להגיע למצב הזה. לא תמיד אתם רוצים לתת לשחקנים מטרה ברורה שתוביל אותם קדימה, ולפעמים לאפשר להם לחקור בעצמם יכול להועיל רבות למשחק.

יש דרכים רבות לשיפור המשחק, ולאגור את כולם במקום אחד זה עבודה כמעט בלתי אפשרית, ולכן כל אחד צריך לפעול לפי דעתו ולא רק לפי מה שכתוב בספר כלשהו. משחק תפקידים הוא משחק שמשתנה כל הזמן, תלוי בשה"מ ובשחקנים."

עד כאן הבאנו את החלוקה במשחקי תפקידים, כעת אני וסלבה ננסה להסביר ולתת טיפים לשהם ולשחקן בשאלה:"כיצד עושים את זה?"

אני אתחיל מהשהם. אולי בגלל שזה יותר קל או אולי בגלל שזה יושב לי כבר הרבה זמן בראש אבל בעיקרון אם אני שהם, שרוצה לגרום לשחקנים שלי לעשות משחק תפקידים הפעולות שלי היו כאלה (רוב החלקים פה מיועדים בעיקר לקבוצות שלא עשו RP עד עכשיו ולשחקני DND):

-דבר ראשון אני אבקש שהם יכינו דמות ויכללו בה מראה, רקע, אישיות

מראה- בדרך כלל אין בעיה עם זה, אבל אם שחקנים מתארים דמות מסוימת צריך שיהיה בה משהו ייחודי רק לה. לא חייב משהו ממש מיוחד אבל שלא תראה כמו תיאור ממוצע של כל איש\אישה מדרגה 1 עד-30 בגיל 18-99 ...

-דבר שני אני חושב שאני אקבע חוקים מסוימים כדי לעודד את המטרה שאני רוצה שהיאRP

לדוגמה החוקים שאני הייתי קובע בתור שהם בכללי ומנחה מבוכים ודרקונים בפרט הם:

  1. מה שאני אומר קובע. מעל כל ספר\חוברת\כתבת אינטרנט\חוק מומצא אחר. אני משחק לפי החוקים אבל לפעמים אני משנה דברים לפי המצב כדי לעשות את זה יותר ריאליסטי (בקרבות עם דמויות ברמות גבוהות שמורידים טיפה נזק אני עושה כאילו נדחפו הצידה ולא ממש נפגעו וכו '...או מבקש ממישהו לזרוק האזנה+זיהוי ולחלק ב-2) חוקים יצירתיים מדי פעם גם מעוררים עניין. רק לא להגזים עם זה, צריך שזה ישרת את המטרה שהיא RP ומשחק מציאותי (לאלה שמעוניינים בכך).
  2. בקשר לקוביות, אתה לא יכול ולא צריך ולא רוצה לזרוק קובייה, אני היחיד שמחליט מתי השחקן זורק קובייה. וזה דבר מאוד חשוב, מצד אחד יש תמיד את אלו שבאים לפצוע עם חתיכת בד קטנה ועם תוצאה גבוהה מצליחים לחבר לו את הבטן מחדש (-_-") או את אלו שעושים זיהוי על תקרה שאתה תכננת שלא יראו אותה, אבל יצא להם 20. זה גם פותר בעיות משמעת וגם מוסיף RP ועניין. אני אתן 2 דוגמאות אפשריות שעלו לי בראש עכשיו:

הדוגמה הראשונה היא שמישהו נכנס לחדר ועושה חיפוש לגלות משהו חשוד (נגיד הרפתקה בלשית). אני תכננתי שבין כל הבגדים בארון, מוחבאת איזו חליפה שחורה שקשה להבחין בה. הוא בא לחדר ואומר "אני זורק חיפוש!". אני הייתי אומר לו שבחדר יש ארון, שידה, ומיטה ושואל אותו איפה הוא מחפש. אם הוא יגיד לי מחפש בקירות או בשידה הייתי דורש לדעת איך ורק אז נותן לו לזרוק קובייה (למרות שאין שם כלום) ואז אם הוא יגיד ארון בגדים הייתי נותן לו זריקה ואפשרות להצליח.

זה גורם לכך להיות מציאותי יותר, גם מרגיל את השחקן לתיאור, וגם מאפשר לשהם לזרוק בלי שהשחקן יראה ותת לזה תירוץ! (תתעלמו מהחלק האחרון...).

  1. שני חוקים הכי חשובים לדעתי: אין שחקן שאני לא שומע אותו! שחקן שאני לא שומע אותו מבחינתי זאת דמות מתה. והחוק השני שהשחקנים מדברים לשחקנים אחרים או אלי בתור אחת מהדמויות (אלא אם זה משהו טכני...) כשה"ם חייב שיהיה לך צד פסיכולוגי כל שהוא, אם מדובר במשחק דמות...אני בתור שהם קופץ מדמות אחת לשניה מתאר כל דמות מה היא עושה והשחקנים שלי רגילים שאני מתאר דמויות, הם חופשיים לקטוע אותי כי אני אף פעם לא מפסיק! כי הדמויות שלי חיות, זזות, נעות! להסביר את זה בפשטות יש דבר שנקרא שפת גוף שכל דמות מקרינה משהו. אם הדמות שלי היפית אז היא תהיה חייכנית ושמחה ולא משנה כמה היא מדברת...למרות שיש שחקנים שיאמרו שזה חושף חלקים מהדמות שלהם, היתרון בכך הוא שהדמות שלך יכולה להקרין משהו אחר ממה שהיא באמת חושבת (ולהגיד לשהם בסוד את האמת) ואז השם יכול להחליט אם שחקנים אחרים יודעים או לא, וזה גם יותר מציאותי ככה. זאת אומרת, שאם שתי דמויות מדברות, השחקן השלישי לא שותק! מצידי שיגיד כל פעם שהוא מסתכל לכיוון אחר או שיתאר תנועות גוף ואת מבט הפנים שלו (תתחילו כך ולאט לאט הם יכנסו לזה...).

החוק השני- השחקנים שהמים לדמות שלהם, אם הם לא יתארו את הצורה שהם אומרים את הדברים, או באיזו תנוחה הדמות שלהם וכו'...אף אחד לא ידע את זה. רוב הפעמים זה המחסום לRP וזה חשוב לשחקנים אחרים יותר מהשהם תאמינו לי... "אני לא כאן כדי לבדר אתכם, אתם כאן כדי לבדר אותי" שידברו לשחקנים אחרים, או לדמויות שלך, אבל חשוב שתבהיר להם שיתארו את הדמות שלהם בגלל שהם היחידים שמעבירים לך את הדמות שלהם ולא אתה.

  1. חוק נוסף שאני מוסיף לעודד משחק תפקידים: בזמן שהשחקנים הולכים נגיד ביער...יום הליכה הם הולכים...

אני בתור שהם הייתי אומר להם:"אוקי, אני מחכה 5-6 דקות לראות אם יש לכם תיאור או משחק תפקידים במהלך ההליכה כי לא יתכן שאתם לא עושים כלום ואם אין כלום אני אמשיך". בהתחלה הם לא יעשו כלום...או סתם יזרקו דברים...אבל אם תישאר לחכות 5-6 דקות הם ישתעממו ויתחילו RP(כל עוד הם מבינים מה אתה רוצה מהם). ואז זה יוכל להמשך גם יותר..או שכל כמה דקות תעביר כמה שעות בזמן שהם מדברים...וכו'.

לגבי שחקנים- אם אתם כבר יודעים, איך ליצור ולשחק דמות שבאמת תעשה משחק תפקידים? כלומר...כל זה טוב ויפה אבל איך עושים את זה?

הכוונה שיש הרבה שחקנים שיודעים בערך להגדיר מה זה משחק תפקידים ומה זה חוסר משחק תפקידים והן בטוחים שהם עושים משחק תפקידים וכולם מסביבם חושבים שלא (ויש הרבה שחקנים שגם לא עושים משחק תפקידים ולא יודעים כיצד....אותו הדבר לדעתי).

זה כמו בכתבה הקודמת שכתבתי ששהם יכול לתאר כמה מפורט וכמה מגניב שבעולם את הדברים...אבל אם הוא לא ידוע כיצד להעביר לי את זה, אז מה זה שווה?

השחקן הוא השהם של הדמות שלו(חוץ מהשהם...)והוא צריך לתאר את הדמות שלו שהשחקנים האחרים יבינו אותה כמו שהשהם מתאר דברים. לא כמו השהם השחקן לא צריך לתאר בכללי ואז לחכות שישאלו. השחקן צריך לתאר את הדמות שלו שיבינו דרך המשים אם האישיות שלה ושיהיה ברור מה היא עושה, איזה הבעת פנים יש לה ואיזה טון היא מוציאה מפיה את המילים!

לא כמו שהם שיש לו את כל העולם לתאר, לך השחקן יש ברוב המקרים לתאר רק דמות וחרב!

אולי כדאי קודם כל ליצור דמות שיהיה לכם כיף\מעניין\מאתגר לשחק (כל אחד והסטיות שלו). יש כאלה שמרחיבים סיבוכים, מחלות נפשיות כיד הדמיון ויש כאלה שבונים אישיות ממוצעת. אבל בכל אישיות יש ייחוד, משהו שאין אצל דמויות אחרות ואצל כל NPC בעולם של השהם.

ישנם אלו שיעדיפו היסטוריה ואז יראו כיצד זה משפיע על הדמות...או יהיו אלו שיגידו מה הם מבפנים ומה עם מבחוץ (כמו WOD).

שתי הגישות מקובלות עלי. אולם על השהם לדעת בנוסף לכך לפחות 1 משלושת הדברים הבאים: (עדיף את כולם אבל לא תמיד אתה יודע הכל על תחילת המשחק): רצונות,שאיפות, פחדים ודרכי התייחסות לחברים ולאויבים...

בעיקרון זה הבסיס , ויש כאלה שיגידו שהם יעדיפו להתפתח תוך כדי משחק, אבל רצוי שיתחילו ממשהו.

אם אני אתן דוגמה למשחק תפקידים: אני משחק מישהו למדן, ויש איתי לוחם שלא משחק משהו מיוחד, פשוט הוא אדם שלא יותר מדי מדבר עם אחרים ועוד אחת שהיא היפית כזאת ושמחה. אנחנו הולכים והשחקנים צריכים לתאר לבד.

אני אומר: אני הולך שקוע בספר תוך כדי לא שם לב לאחרים סביבי"

הלוחם יגיד שהוא הולך באדישות ולא מסתכל לעברינו.(בנקודה זאת הייתי שואל את עצמי כיצד אני מגיב למה שהוא עשה, אבל אני לא שם לב). אבל אז היפית מנסה להתחיל שיחה כי היא רואה ששנינו מתעלמים אז היא תשאל משהו שישמע כמו:"הממ..אז מה נשמע?" בקול תמים ותחייך תוך כדי.

עכשיו, היא לא סתם שאלה אותי מה נשמע, היא שאלה בחיוך ובקול תמים!

עכשיו כשאני מחליט האם להגיב או לא , עלי להתייחס גם למה שהיא אמרה (למילים שהיא אמרה), גם לצורה שהיא אמרה זאת (בקול תמים, כיצד הדמות שלי תגיב לזה?) וגם לתנועות גוף שלה (היא אמרה את זה בחיוך רחב ונחמד).

זה בעיקרון...גם לתאר וכו'.

מה שאני אוהב הוא שאחרי כל מפגש או כמה מפגשים המשחק תפקידים של הדמות או המחשבות\אידיאולוגיות שלה משתנות\מתחזקות\מתחלשות וגם המשחק תפקידים משתנה מעט...מכיוון שכולם מושפעים מהסביבה. חלק יותר וחלק פחות.

שינו RP תוך כדי משחק

המפגש הסתיים, ויתכן וקרו דברים אשר השפיעו על הדמות שלכם, אז איך לנסח מחדש את האישיות?

זה די פשוט, תשאלו את עצמכם שאלות ישירות ופשוטות, אל תנסו לכתוב הכל מעורבב.

כן, במשחק הכל משולב, כל חלק באישיות ביחד, אבל צריך לכתוב את זה בצורה מסודרת, בשביל עצמך וגם בשביל השה"מ עצמו.

איזה שאלות לשאול?

קודם כל, האם קרה משהו משמעותי שהשפיע על הדמות?

אם התשובה חיובית, אז צריך לשאול, מאיזה בחינה הושפעה הדמות?

האם היא מתייחסת לקבוצה מסוימת של אנשים בצורה שונה? לאיזה קבוצה ואיך השינוי מבוטא?

האם היא מתייחסת לעצמה בצורה שונה? יותר או פחות בטוחה בעצמה? אולי היא מעריכה את עצמה בצורה שונה?

האם דרך החשיבה שלה שונה? האם היא שיטחית או עמוקה יותר? האם היא חוקרת דברים לעומק או מסתפקת בפרטים הבסיסיים שקל להשיג? האם היא חושבת מעבר או מקבלת את הדברים כמו שהם?

כיצד היא מתייחסת למישמה שניתנת לה? האם מטרתה השתנתה? האם היא מגיבה בצורה שונה למצב כלשהו?

אלה המון שאלות, אבל נדירים המקרים אשר באמת תצטרכו לענות על כולם, משום שלרוב הדמות משתנה עם הזמן ולא בצורה מיידית.

כתבו: orhalimi ו-silver

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
מאמר זה לא דורג עדיין ע"י גולשים , היה הראשון לדרג את המאמר
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 12 תגובות
 
  תגובות  
  כמובן שצריך לציין
orhalimi   - ‏22/‏12/‏2007 17:11 
1.
  רק דבר אחד
Monk   - ‏23/‏12/‏2007 04:35 
2.
  וואלה שמחתי לקרוא את התגובה שלך
orhalimi   - ‏23/‏12/‏2007 18:26 
3.
  לא מסכים לחלוטין...
Monk   - ‏25/‏12/‏2007 01:42 
4.
  ואני לא מסכים איתך לגמרי..
sliver   - ‏26/‏12/‏2007 17:44 
5.
  לדעתי סלבה צודק
orhalimi   - ‏26/‏12/‏2007 20:26 
6.
  אתה צודק.. אבל לא הבנת אותי נכון
Monk   - ‏27/‏12/‏2007 00:10 
7.
  נו אז קדימה
orhalimi   - ‏29/‏12/‏2007 15:07 
8.
  אני עובד על זה...
Monk   - ‏01/‏01/‏2008 08:33 
9.
  הבעיה היא
orhalimi   - ‏01/‏01/‏2008 12:56 
10.
  אם אני אתחיל אני אסביר לך
Monk   - ‏01/‏01/‏2008 19:03 
11.
  245007049כנו לאיסי הזה
חסוי   - ‏11/‏01/‏2008 06:59 
12.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות