גולשים כרגע באתר
‏יום ראשון ‏15 ‏יולי ‏2018
הפוך לדף הבית   הוסף למועדפים
משחק הממלכה | פורומים | חדרי משחק | ממלכות אישיות | אוצרות הממלכה | משחקי תפקידים | ממלכות עתיקות | ראשי
צור קשר לוח יד שנייה   חברים באתר   בלוגים   אודות ממלכות   הרשמה   כניסה לחברים
 
צאט הממלכה קוביות משחק - זריקת קוביות פעילויות - משחק הממלכה הודעות פרטיות - חברים פורומים - הודעות אחרונות כרטיס אישי מה חדש באתר?
שלום [אורח] התחבר
 
ממלכות עתיקות - הפורטל > אישים בהסטוריה

רבי משה בן מימון


18.9.2006
גדולתו של אדם
דירוג מאמר
צפיות: 7594
 

רבי משה בן מימון (רמב"ם)

הרמב"ם נולד בשנת 1135 בקורדובה שבספרד ונפטר בשנת 1204 במצרים.

הוא נולד בספרד בשלהי "תור הזהב", שהייתה תקופה של התחדשות ופריחת התרבות העברית. למרות שספרד הייתה נתונה תחת שלטון מוסלמי, זכו היהודים ליחס סובלני. תקופה זו הסתיימה עם פלישת קנאי דת מוסלמיים שנקראו "מווחידון", לקראת המאה ה- 12.

עקב גזירות ה"מווחידון" נדדה משפחתו של הרמב"ם בארצות רבות ובסביבות שנת 1159 הגיעו לעיר פס שבמרוקו והחליטו להשתקע שם. הרמב"ם למד לימודי תורה מאביו ר' מימון, הוא רכש גם השכלה כללית רחבה בנושאים שונים כמו מקצועות מדעיים ופילוסופיה ובנוסף לכך השתלם ברפואה. את תורת הרפואה למד מגדולי הרופאים במרוקו ומספרי רפואה קדומים.

כבר בצעירותו כתב הרמב"ם בערבית את החיבור "מילות ההיגיון", בו הוא מבאר את המונחים הקשורים בתורת ההיגיון ובייחוד את מושגי היסוד, כאשר רבים מהם נלקחו מתורת ההיגיון של הפילוסוף היווני אריסטו.

בעת שהותו במרוקו כתב גם את "איגרת השמד", בה יצא להגנה על אנוסי האיסלאם ע"י כך שלימד זכות עליהם וייעץ להם לעזוב את תחומי המדינה עד תום הגזירות. באותה תקופה הוא החל לכתוב גם את "ספר המאור" – פירוש שחיבר למשנה, אך עם התגברות הקנאות האסלאמית במרוקו ורצונו של המלך להרוג את היהודים, נאלצה משפחתו לשוב ולנדוד.

משפחת הרמב"ם הגיעה בנדודיה לארץ-ישראל בשנת 1165 דרך עכו והמשיכה בדרכה, תוך סכנות רבות עקב מסעות הצלב, לירושלים. כאן מצאו קהילה יהודית קטנה וענייה וקשיי המחייה גרמו למשפחה לעזוב למצרים מכיוון שהיתה שם קהילה יהודית גדולה ומבוססת והם התיישבו בעיר פסטאט.

הרמב"ם התפרנס ממסחר באבנים טובות בעסק משותף עם אחיו ונשא אישה ממשפחה מיוחסת.

במצרים סיים הרמב"ם לכתוב את פירוש המשנה, קרי "ספר המאור" אותו התחיל לכתוב במרוקו. זהו הפירוש המדעי-שיטתי הראשון למשנה (וזאת למרות שהיו קיימים פירושים שונים רבים, אך אלו היו בעיקר פירושים על מילים או על דרכו של התלמוד). בהקדמה לפירושו של הרמב"ם למשנה יש סקירה כללית על התפתחות התורה שבעל-פה מימי משה ועד ימיו.

מלבד סקירה זו, כלל הרמב"ם גם מבוא לכל אחד מסדרי המשנה כאשר באחד מהם (מסכת סנהדרין) הוא קבע את 13 (י"ג) עיקרי האמונה היהודית ואלו הן:

  1. מציאות הבורא
  2. האל הוא אחד ויחיד ואחדותו מוחלטת
  3. שלילת גשמיותו והשתנותו של האל
  4. קדמות האל
  5. האל הוא היחיד שראוי לעבוד לו ולעשות מצוותיו
  6. הנבואה מצויה בבני אדם
  7. נבואת משה – אין להוסיף או לגרוע ממנה
  8. תורה מן השמיים
  9. נצחיות התורה – אין להוסיף או לגרוע ממנה
  10. ההשגחה של האל
  11. שכר ועונש
  12. ביאת המשיח וימות המשיח
  13. תחיית המתים

לעיקרים אלו היתה חשיבות רבה מכיוון שבתקופה של ויכוחים בין דתות, רדיפות וכד', היה הכרח לקבוע מהם יסודות האמונה שחייבים לקיים.

הרמב"ם מילא תפקיד מרכזי בהנהגת הציבור היהודי במצרים ולמרות עיסוקיו הציבוריים הרבים מצא זמן לרכז סביבו תלמידים וללמדם תורה.

בין שאר עיסוקיו, עסק ברפואה לפרנסתו ונודע כאחד מטובי הרופאים. כאשר עלה צלאח א-דין לשלטון במצרים (1171) התקרב הרמב"ם לחצר הסולטן. בתחילה התמנה כרופאו האישי של בן הסולטן, אלפאדל ובמשך הזמן נשא חן גם בעיני הסולטן עצמו והתמנה כרופאו האישי. מספרים כי שמו כרופא התפרסם מאוד עד כדי כך שגם ריצ'רד לב-הארי, שהיה אויבו הגדול של צלאח א-דין ביקש את עזרתו הרפואית, אך לכך הרמב"ם לא הסכים עקב המרחק הרב.

על-פי תיאור שכתב באיגרת לשמואל בן תיבון (1199) נראה היה כי סדר יומו היה לבקר את הסולטן מידי יום ובדרך כלל היה נשאר בחצר לשארית היום וכאשר שב לביתו המתינו לו חולים רבים.

הרמב"ם חיבר 11 כתבים רפואיים, שהיתה להם השפעה רבה על לימודי הרפואה ברחבי העולם. אחד החידושים שבא לידי ביטוי בכתביו הוא תיאור תופעות פסיכוסומטיות. הוא כתב על הפיזיולוגיה של העיכול, על בחירת המאכלים והתרופות, על מחלת האסטמה ועל רעלים, סכרת, יחסי מין וכו'.

הוא האמין בכוח העצמי של האדם ולדעתו הבריאות נובעת ממאזן כוחות טבעי בנוסף לכך הוא הדגיש את ערך ההגיינה הגופנית והנפשית.

בשנת 1191 כתב הרמב"ם את "אגרת תחיית המתים", בה הוא מייחד את דבריו לתחיית המתים, שהיא שלב קודם לעולם הבא. לדבריו, בתחיית המתים תשוב הנפש אל הגוף אל זהו מצב זמני ואחריו (אחרי הרבה שנים) תיפרד הנפש שוב מהגוף ותישאר לבדה. חיבור זה נכתב לאחר ויכוח מתמשך בנושא משמעות תחיית המתים, האם היא מצב זמני או נצחי ובשאלה האם תחיית המתים היא גם תחיית הגוף או רק הנפש.

בהשפעתו של הרמב"ם התהדק הקשר בין גולת תימן לבין יהדות ההלכה. כאשר שמע על גזרתו של מושל תימן המכריח את יהודי תימן להמיר את דתם וכשהתברר לו כי יש יהודים השוקלים לעשות זאת בכדי שלא יוסיפו לסבול עקב אמונתם, כתב אגרת בה ביקש שיזהרו ומצד שני דברי עידוד ותמיכה. הוא ייעץ להם לברוח ממקום מגוריהם ולשמור על דת ישראל. איגרת זו נודעה בהשפעתה הרבה על ההתפתחות הרוחנית של יהודי תימן ששאבו ממנה כוח.

בגיל מאוחר יחסית (48) נולד בנו ר' אברהם וכשהתקרב לגיל 60 כתב את ספרו הפילוסופי הידוע "מורה נבוכים", זוהי יצירה פילוסופית אשר עזרה לעצב את דיוקנה של ההגות היהודית. הספר נכתב בשפה הערבית ותורגם לעברית עוד בחייו של הרמב"ם בידי שמואל אבן תיבון.

"מורה נבוכים" כולל בתוכו את כל הבעיות הנצחיות של היהדות והאמונה בניהם: מושג האל, יחסו של הבורא לאדם ולעולם, בריאת העולם, הנבואה, חופש הבחירה, המצוות ועוד. הספר ניסה לעזור בפתרון בעיותיה של התיאולוגיה בעומדה מול הפילוסופיה בדרך הרציונל, ניסיון לבחון את דפוסיה המחשבה הדתית-יהודית לאור הלוגיקה של הפילוסופיה היוונית. הרמב"ם בספרו זה ביקש להוכיח שהתורה לא מנוגדת לשכל, אלא קיימת אחדות בניהם. "מורה נבוכים" הינו דוגמה לניסיון לאחד את היהדות והמדע.

הרמב"ם נפטר במצרים, בעיר פסטאט בשנת 1204. המסורת אומרת שלפי דרישתו הועברה גופתו ממצרים לטבריה.

הרמב"ם נחשב עד היום כגדול הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים, איש מדע ורופא, המשפיע לדורות.
 
בתמונה למעלה: דיוקן של רבי משה בן מימון.
בתמונה למטה: דיוקנו של הרמב"ם בפסל שהוקם ע"י שלטונות ספרד בשנת 1964,
 בקורדובה, עיר הולדתו.

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

 
דרג את המאמר  דירוג מאמר
תוכן דירוג תאריך שם
 
‏27/‏04/‏2008 דנה
 
נהניתי לקרוא :) ‏09/‏07/‏2008 DarKnight
 
הוסף תגובה   |   שלח לחבר תגובות גולשים
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
 
  תגובות  
  משה בן מימון
דנה   - ‏27/‏04/‏2008 10:51 
1.
  אני מוכרח לציין...
פינגו   - ‏08/‏09/‏2010 10:29 
2.
 




חיפוש מותאם אישית של
חדרי משחק
משחק הממלכה
פורומים
חץ הזמן - סולאר קטאליסט
הורדות למשחק התפקידים חץ הזמן
סולאר קטאליסט מוצרים
הרפתקאות חץ הזמן
כתבות חץ הזמן
קדימונים וטיזרים
חוקרי חץ הזמן
ממלכות עתיקות - הפורטל
דרושים באתר
כתבות
כתבות מתורגמות
סיפורים
מיתוסים
אישים בהסטוריה
הספרייה
ביקורות סרטים
מיניאטורות
גלרית גולשים יוצרים
משחקי לוח וקלפים
מוזיקה
לוח אירועים
ספריית סרטים
קורסים וחוגים
קישורים
משחקי תפקידים
עולמות וערים
מילון מונחים משחקי תפקידים
דמויות
כלי נשק וחפצי קסם
הרפתקאות
משחקי מחשב
הורדות ועזרים
משחקים ברשת
משחקים
אוצרות הממלכה
יריד הממלכה - משחקים
רקעים לשולחן עבודה
שומרי מסך
משחקים סלולאריים
חזיונות וידאו
רדיו - טרובדור
קהילות - משחקי תפקידים
עולמות
כללי
Senctus Bellum
דמויות
סיפורים
גזעים
באנרים
לוח יד שנייה
משכילון
הקליידוסקופ
חברים באתר
  ערוצי RSS
  חיפוש באתר  
 
 
 
 
 
ראשי | אודותינו | כניסה לחברים | הרשמה | תקנון אתר | צור קשר
סרטים | זכויות רפואיות